Home / Helpdesk / 550 the content of this message looked like spam

550 the content of this message looked like spam

Wanneer je de foutmelding ‘550 the content of this message looked like spam’ ontvangt dan kan het verzonden bericht niet worden afgeleverd. Op deze pagina leggen wij uit wat deze foutmelding betekend en hoe je dit kunt oplossen.

Voordat we de mogelijke oplossingen geven is het goed om te weten dat de melding voortkomt uit het feit dat de e-mail niet kan worden afgeleverd, omdat de inkomende spamfilter de e-mail als SPAM heeft geclassificeerd. Daar heeft het filter dan ook alle reden toe.

Iedere e-mailbericht wordt door het spamfilter beoordeeld met punten (score). Deze score wordt opgebouwd middels een bepaald algoritme, hier wordt bijvoorbeeld gekeken naar:

  • de reputatie van de verzonden mailserver, of deze bijvoorbeeld op een blacklist staat
  • of de inhoud geen schadelijke content bevat zoals malware in de bijlagen
  • de content zelf, bepaald woordgebruik wat lijkt op spam of linkjes naar geblackliste (phising)sites
  • et cetera

Het algoritme is zeer secuur en is gebaseerd op reeds verwerkte e-mail berichten, dat zijn er letterlijk miljoenen.

Indien de score van een bericht hoger is dan een bepaalde waarde (treshold) dan krijgt het bericht de classificatie SPAM. De 550 melding komt retour bij de afzender om deze te informeren dat het afleveren niet geslaagd is. Je kunt dit vergelijken met een pakketje wat retour komt omdat deze niet kan worden afgeleverd.

Hieronder geven wij de twee meest voorkomende oorzaken van de ‘550 the content of this message looked like spam’ foutmelding.

1. Controleer of de instellingen van de SMTP server goed staan ingesteld

De meeste inkomende spamfilters controleren in het bovengenoemde algoritme ook of voor de versturende server authenticatie vereist is. Dit is namelijk bij veel (legitieme) SMTP servers het geval om. Binnen jouw e-mailprogramma kan je onder de SMTP instellingen (uitgaande e-mail) onder de geavanceerde instellingen een optie terugvinden “This server requires authentication” of iets in die formulering. Vink deze aan, herstart het e-mail programma en probeer het vervolgens nogmaals.

Indien dit niet de oplossing is, probeer dan stap 2.

2. Controleer de inhoud van het bericht

Controleer of het e-mailbericht geen content of bijlagen bevat waardoor deze als SPAM gemarkeerd kan worden. In de begintekst tref je enkele voorbeelden.

Let op, het kan ook zijn dat jouw computer gehackt is. Controleer de computer(s) waarop het e-mailadres ingesteld staat op Malware of schadelijke software. Er zijn diverse (gratis) programma’s op de markt die je hiervoor kan gebruiken. Voorbeelden hiervan zijn: Microsoft Security EssentialsAVGMalwarebytes of een vergelijkbaar programma.

3. Ontvang je nog steeds de foutmelding bij het versturen?

Stuur dan een e-mail naar servicedesk@realhosting.nl met de originele berichtheaders, dan kijken we het graag even voor je na.

Kom je er niet uit?
Staat jouw vraag hier niet tussen? Geen probleem, we helpen je graag!
088 - 750 89 18 wachttijd gemiddeld 21 seconden
Wij gebruiken je gegevens alleen om contact met je op te nemen, zie ook onze privacyverklaring
web-monitoring-ok