Hoe valideer ik mijn domein contacten?

Het is gebleken dat veel domeinregistraties onjuiste of achterhaalde informatie bevat. Als registrant van een domeinnaam moet je er voor zorgen dat deze informatie klopt en dat bij mutaties (bijvoorbeeld een ander adres of telefoonnummer) de gegevens vernieuwd worden.

De ICANN eist namelijk dat deze gegevens kloppen en controleert hierop met een zogeheten WDRP e-mail.

Alle feiten op een rij

  • Dit validatie geldt voor o.a. .com, .net, .org, .info, .biz, en alle nieuwe gTLDs. Wij zijn van mening dat je het maar beter goed kan doen, en hebben het systeem zo ingericht dat je voor ieder top-level-domein de validatie kunt uitvoeren.
  • Het e-mailadres van de eigenaar van de domeinnaam moet gevalideerd worden.
  • De overige gegevens in het domein contact moeten juist zijn en waar nodig aangepast worden.
  • De validatie vindt plaats per e-mail nadat een nieuwe domeinnaam is aangevraagd, verhuisd of als gegevens worden aangepast.
  • Ook wordt er steeksgewijs en na de zogeheten ERRP e-mail (wanneer het bericht bounced) een validatie e-mail verzonden.
  • Kan het e-mailadres niet gevalideerd worden, dan bestaat dat de kans dat het domein uitgeschakeld wordt (clientHold) en vervolgens in quarantaine (opzegging) wordt gezet. Na de quarantaine periode komt het domein weer vrij op de markt.

Meer info: https://www.icann.org/resources/pages/approved-with-specs-2013-09-17-en#whois-accuracy

Veelgestelde vragen

  1. Waarom moet mijn adres worden bevestigd?
    Internationale regelgeving vereist dat altijd de eigenaar van een domeinnaam bereikt moet kunnen worden. Door het e-mailadres te valideren, wordt hierbij extra (verplichte) zekerheid gegeven.
  2. Wat gebeurt er als ik niet op de link klik?
    Dan kunnen wij de geldigheid niet valideren. Gevolg is dat het adres niet (langer) gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld een domeinregistratie. Het is zelfs zo dat jouw domein stopgezet kan worden door de ICANN en zelfs worden vrijgegeven.
  3. Ik heb niets aangevraagd! Wat nu?
    Het kan zijn dat een wederverkoper van RealHosting de aanvraag namens jou heeft ingediend. Het kan ook zijn dat jou adres nog als contact persoon vermeld staat dat kan worden overgenomen bij bijvoorbeeld een verhuizing.
    Als je het niet vertrouwt, informeer dan bij je hostingprovider of webprofessional.
    Weet je zeker dat het fraude is neem dan contact op met servicedesk@realhosting.nl.
  4. Ik krijg een fout bij het valideren. Wat nu?
    Mocht er zich een fout voordoen en jouw adres kan hierdoor niet worden gevalideerd, neem dan contact op met onze servicedesk via servicedesk@realhosting.nl voor verdere ondersteuning.

1. Log in op het controle paneel

Om deze stappen uit te voeren moet je eerst aangemeld zijn op het controle paneel.
Klik hier als je niet weet hoe dat moet of als je jouw wachtwoord bent vergeten.

2. Klik op Domeinnamen

Klik in het menu op Domeinnamen, vervolgens kom je in het overzicht met al jouw domeinnamen.

Mijn domeinnamen

3. Klik op Domeincontacten

Zodra je op het domeingedeelte bent klik je links op Domeincontacten, vervolgens kom je in het overzicht met al je domeincontacten.

Domeincontacten

 

4. Klik op E-mail validatie

Voordat je een domeincontact kan gebruiken, dient het (gekoppelde) e-mailadres gevalideerd te zijn. Klik 

E-mail validatie

Je kan hier drie acties uitvoeren:

  • E-mailadres toevoegen
  • E-mailadres(sen) verwijderen
  • E-mailadres(sen) valideren

5. Valideer een e-mailadres

In dit voorbeeld gaan we er vanuit dat we een nieuw e-mailadres toevoegen om te valideren.

Nieuw e-mailadres toevoegen

Klik op ‘Toevoegen’ en vul het e-mailadres in.

Toevoegen e-mailadres

Druk vervolgens op ‘Toevoegen’. Nu ontvang je op het ingevoerde e-mailadres een bericht met het verzoek om jouw e-mailadres te valideren. In dit bericht tref je een link waar je eenmaal op moet klikken. Hierna is het e-maialdres gevalideerd, en kan deze gebruikt worden voor een domeincontact.

6. Valideer het Domeincontact

Het is nu het zorg om ieder domeincontact dat een andere status als ‘OK’ heeft aan te pakken. Ga terug naar Domeincontacten.

Domeincontacten

Je kan hier drie acties uitvoeren:

  • Domeincontact(en) toevoegen
  • Domeincontact(en) verwijderen
  • Domeincontact aanpassen

In dit geval gaan we een nieuw domeincontact toevoegen. Klik op ‘Toevoegen’. Nu verschijnt het volgende scherm.

Maak een nieuw domeincontact aan

Deze vul je aan met alle gegevens. Zoals je wellicht zult opmerken, kun je alleen gevalideerde e-mailadressen gebruiken (vorige stap). Nadat je ‘Opslaan’ hebt geklikt heb je een gevalideerd domeincontact gemaakt welke je kunt gebruiken voor domeinnaamregistraties.

Hoe wijzig ik een bestaand domeincontact?

Wil je weten hoe je een bestaand domeincontact wijzigt, of hoe je dit domeincontact koppelt aan een domein? Bekijk dan de handleiding Hoe wijzig ik domeincontacten?

Kom je er niet uit?

Loop je ondanks onze uitleg toch vast en kom je er niet uit? Geen probleem, we helpen je graag! Tijdens kantooruren bel je met 088-7508918 (maandag-vrijdag 9u00-17u00). Je kan uiteraard ook onderstaand contactformulier invullen. Op werkdagen voor 17u00 contact gezocht? Dan krijg je gegarandeerd dezelfde dag reactie!



terug naar boven