Home / Over ons / Nieuws / Nieuws / De invloed van nieuwe domein extensies op domainers; zes vragen aan Sedo

De invloed van nieuwe domein extensies op domainers; zes vragen aan Sedo

23 januari 2017 - 00:00u - 3 minuten leestijd

In 2014 maakten we voor het eerst kennis met nieuwe domein extensies – ook wel new gTLDs genoemd. Inmiddels zijn er meer dan 1200 nieuwe extensies gelanceerd en zijn er bijna 28 miljoen nieuwe domeinnamen geregistreerd.

We spraken met Albert Schimmel (@albertschimmel) van domein marktplaats Sedo over de invloed van nieuwe domein extensies op de domeinmarkt.

Albert, kan je ons vertellen wat Sedo precies doet? 
Sedo is het grootste handelsplatform ter wereld voor domeinnamen die al geregistreerd zijn. Daarnaast biedt Sedo diverse andere services, zoals domeinnaamtaxatie, brokerage en het parkeren van domeinen.

Hoe reageren domainers (resp. handelaren in domeinnamen) op de komst van nieuwe domein extensies?
Met de komst van enige nieuwe extensies begin jaren 2000 zagen we een enorme interesse bij handelaren en leverde de verkoop hoge bedragen op. Sommige domeinen zijn voor 6 cijfers verkocht. Veel van deze investeringen zijn achteraf voor veel handelaren geen succes gebleken.
We zien nu dat veel investeerders voorzichtiger geworden zijn en vooral blijven inzetten op TLDs zoals: COM, NET en ccTLDs zoals .DE en .NL.
Er wordt ook zeker in nieuwe gTLDS geïnvesteerd en Sedo verkoopt regelmatig domeinnamen met extensies zoals .CLUB. De echte serieuze verkopen met bedragen vanaf 100.000 EUR zijn in ca. 90% van de gevallen .COM, .NET of country code extensies.

Welke invloed heeft de komst van new gTLDs op de verkoop van “traditionele” extensies zoals .nl en .com?
Op de “traditionele” extensies hebben de gTLDS weinig invloed. We zien veel startups beginnen met een gTLD domein. Na een tijdje merken de bedrijven dat ze de .COM extensie of de ccTLD van het land van herkomst toch nodig hebben.

We zien een relatief hoge churn op new gTLDs. Wat is volgens jou de reden daarvan?
De churn ligt vooral aan het feit dat veel geregistreerde gTLDS domeinen niet ontwikkeld worden. Bijvoorbeeld van de ca. 6 miljoen geregistreerde .XYZ domeinen zijn ongeveer 70% niet ontwikkeld. Speciale aanbiedingen van registries waardoor je als klant een nGTLD domeinnaam voor een paar cent kunt registreren en het jaar daarop plotseling een paar euro moet betalen zullen de churn hoog houden. Ook zien we dat veel handelaren merken dat de gTLD domeinnamen niet zo snel verkocht raken en vervolgens de namen droppen.

Wat verwacht je van de domeinmarkt in 2017?
Ik verwacht een verdere groei in de domeinverkoop vooral in landen zoals China en India. Om een voorbeeld te noemen Nederland heeft ca. 17 miljoen inwoners en er zijn ca. 5,5 miljoen geregistreerde .NL domeinnamen. India heeft 1,3 miljard inwoners en ca. 2 miljoen geregistreerde .IN domeinnamen. Door de groei van het internet en goedkope smartphones zal zich de markt positief ontwikkelen.

Tot slot, heb je nog een ultieme tip voor domainers?
Reageer snel en wacht niet te lang met verkopen zodra je een goede gelegenheid hebt. Vraag je zelf altijd af wat het beste alternatief is. Don’t fall in love with your domain name… Als je verliefd bent zie je alles door een roze bril en dan kan het een uitdaging worden om een domeinnaam te verkopen.

Dave Marketing manager

Dave is Marketing manager bij RealHosting. Hij verzorgt de (online) marketing en is betrokken bij nieuwe productontwikkelingen.

dave@realhosting.nl - 088-7508918

web-monitoring-ok