Home / Over ons / Nieuws / Nieuws / De invloed van SSL-certificaten op vindbaarheid; zeven vragen aan Yoast

De invloed van SSL-certificaten op vindbaarheid; zeven vragen aan Yoast

10 april 2017 - 00:00u - 5 minuten leestijd

Door bewustwording, prijsdalingen en initiatieven als Let’s Encrypt is het gebruik van SSL-certificaten de laatste 2-3 jaar enorm toegenomen. Websites mét een SSL-certificaat hebben simpelweg een streepje voor ten opzichte van websites zónder SSL-certificaat – ook op SEO-gebied. Daarbij komt kijken dat Google Chrome en Mozilla FireFox sommige websites als niet-veilig markeren, wanneer deze niet voorzien van een HTTPS-verbinding.

We spraken met Joost van Yoast over het belang van SSL-certificaten, de invloed ervan op SEO-gebied, en hoe je een SSL-certificaat op de juiste manier implementeert op jouw website.

Joost, kan je ons vertellen wat Yoast precies doet?
Yoast is een Nederlands bedrijf wat websites optimaliseert in de ruimste zin van het woord. Je kent ons waarschijnlijk van de populaire WordPress plugin Yoast SEO. Bij Yoast verdienen we ons geld op drie manieren;

  1. We ontwikkelen plugins voor opensource software als WordPress, Magento, Typo3 en Drupal waarvan de laatste drie in momenteel in ontwikkeling zijn. Van deze plugins bieden we ook een zogeheten “premium versie” aan. Dit zijn plugins met meer functionaliteiten waarvoor gebruikers een kleine vergoeding betalen.
  2. Met Yoast Academy bieden we cursussen en trainingen aan op het gebied van SEO. Je moet dan denken aan SEO copywriting, keyword research et cetera. Daarnaast hebben we ook een aantal eBooks geschreven die gretig worden afgenomen.
  3. Tot slot werken we op consultancy basis. Dit doen we voor bedrijven die net dat beetje extra aandacht nodig hebben dan reguliere support.

Joost de Valk

Hoe belangrijk is het gebruik van een SSL-certificaat als ranking signaal?
Hoe zwaar SSL wordt gewogen is bijna niet aan te tonen. Het belangrijkste voordeel van SSL op SEO gebied is naar mijn idee het vertrouwelijke karakter ervan. Je ziet over het algemeen dat de click-through rate op webadressen mét SSL-certificaat hoger ligt dan bij webadressen zónder SSL-certificaat. Het heeft dus een positief effect op de conversie van zoekopdrachten. Of het gebruik van SSL op langere termijn zwaarder gaat wegen? De tijd zal het leren.

Ben je voorstander van het gebruik van een SSL-certificaat als ranking signaal?
Ik ben groot voorstander van SSL in algemene zin en de ambitie om het internet veiliger te maken, dus ja. Het HTTP-protocol heeft ons keurig gediend de afgelopen jaren, maar het is nu tijd dat zijn grotere broer het overneemt. Je ziet namelijk dat het HTTPS-protocol zo veel meer voordelen biedt ten opzichte van het HTTP-protocol, zoals bijvoorbeeld de end-to-end encryptie maar ook de forse snelheidswinsten die geboekt worden met HTTP/2.

Wij verwachten dat websites met een EV SSL-certificaat straks beter gewaardeerd worden in Google. Wat is jouw visie hierover?
Ik spreek die verwachting tegen. Zoals gezegd brengt een SSL-certificaat vele voordelen met zich mee, zoals een hogere CTR. De betrouwbaarheidsfactor van een EV SSL-certificaat zal in logische zien wel hoger zijn dan bij een standaard SSL-certificaat.

Waar wel onderscheid in gemaakt kan worden is de implementatie ervan. Een SSL-certificaat komt pas écht goed tot zijn recht als deze op een juiste manier wordt geïmplementeerd op de website. Mogelijk zal dit, icm de sterkte van het SSL-certificaat in de toekomst wel worden meegewogen in de ranking.

Veel gebruikers ervaren een (tijdelijke) daling in Google nadat HTTPS is geforceerd. Welk advies kan je daarover geven?
Dat is heel irritant, maar eigenlijk is er geen ontkomen aan. Ik heb hierover het dialoog gevoerd met Google. In de meeste gevallen gaat het om een daling van 20-30% en duurt het enkele dagen. In uitzonderlijke gevallen kan het wel tot een half jaar duren voordat je “hetzelfde niveau hebt bereikt”.

De tips die ik hierover kan geven zijn:

  • Meldt het webadres met HTTPS aan binnen Webmaster tools en geef deze als voorkeursadres op.
  • Crawl je website en maak voor iedere pagina een 301-redirect.
  • Zorg eerst dat je van HTTP naar HTTPS verkast. Ga daarná pas aan de slag met het samenvoegen van base-urls (www of zonder www)
  • Pas waar mogelijk alle absolute verwijzingen aan naar HTTPS.
  • Heb geduld.

Welke plugins raadt je aan ten behoeve van beveiliging en SEO?
Yoast SEO natuurlijk! Veiligheidshalve is het voornaamste zaak dat je hostingprovider het op orde heeft, en dat jij zelf de noodzakelijke beveiligingsmaatregelen treft. Een goede plugin tegen een brute force attack is bijvoorbeeld Login LockDown.

Tot slot, heb je nog een ultieme tip voor website eigenaren?
Een beetje flauw maar wel de harde realiteit, is dat je moet denken als de gebruiker. Je kan namelijk heel hard met SEO bezig zijn, maar je doel voorbij streven als je niet duidelijk doelen stelt. Goede keyword research is bijvoorbeeld erg belangrijk. Waar wil je op gevonden worden? Probeer daarom altijd uit perspectief van de gebruiker te denken.

Dave Marketing manager

Dave is Marketing manager bij RealHosting. Hij verzorgt de (online) marketing en is betrokken bij nieuwe productontwikkelingen.

dave@realhosting.nl - 088-7508918

web-monitoring-ok