Wanneer je op Google een zoekopdracht invoert, dan zal het slimme algoritme van Google ervoor zorgen dat de best mogelijke resultaten worden gepresenteerd op jouw scherm.
In de loop der tijd zijn zoekopdrachten specifieker geworden (long-tail keywords) en nemen ze vaak een vragende vorm aan. Soms wordt het resultaat uitgelicht in een blok en staat deze op de eerste positie. Dit noemen we featured snippets. Deze resultaten zijn letterlijk en figuurlijk een uitgelichte kans voor online marketeers die slim omspelen met veranderingen.
Om featured snippets beter te begrijpen maken we eerst een sprongetje naar gesproken zoekopdrachten. Dit klinkt als sciencefiction, maar het tegendeel is waar. Met conversational search kan je namelijk gesproken zoekopdrachten invoeren in Google. Omdat dit steeds vaker wordt gebruikt, worden er steeds vaker vragende zoekopdrachten ingevoerd op Google.
Met het microfoontje kan je een gesproken zoekopdracht invoeren op Google.
Wanneer een gebruiker op Google een zoekopdracht invoert, dan kan het zoekresultaat worden weergegeven in een uitgelicht blok en staat deze op de eerste positie. Dit blok noemen we een featured snippet of aanbevolen fragment. Het blok bevat een samenvattend antwoord op de zoekopdracht met vaak een titel en link naar de webpagina waarop het antwoord gevonden is.
Zoek maar eens op “wie was de eerste man op de maan”. Google vertelt jou het antwoord in de featured snippet. Deze vraag kan dus ook gemakkelijk zijn ingevoerd via conversational search.
Een uitgelicht blok in Google noemen we een featured snippet of aanbevolen fragment.
Een featured snippet hoeft niet altijd een antwoord te zijn op een vraag. Zoek maar eens op “uitslagen champions league”. Google vertelt jou ook in dat geval het antwoord in de featured snippet, maar dan in de vorm van een tabel.
Een featured snippet hoeft niet altijd een antwoord te zijn op een vraag.
Ook het antwoord op “hoeveel mensen zijn er op de wereld” wordt gepresenteerd in een featured snippet, maar deze keer in de vorm van een grafiek.
Een featured snippet kan op verschillende manieren worden gepresenteerd.
En wat dacht je van “weer haarlem”. Ook dit zoekresultaat wordt in een featured snippet gepresenteerd op jouw scherm.
Het slimme algoritme van Google geeft jouw het best mogelijke resultaat.
Een featured snippet is dus een uitgelicht blok waarin het best mogelijke resultaat gepresenteerd wordt aan de gebruiker. Dit kan zich uiten in de volgende vormen:
Het gebruik van featured snippets heeft in veel gevallen een positief effect op de vindbaarheid van jouw website. Hoewel er veel geluiden zijn dat het organische zoekresultaten juist wegdrukt, hebben featured snippets wel degelijk een groot SEO-voordeel.
Wanneer jouw website namelijk getoond wordt in featured snippets, dan betekent dit dat je het goed doet. Het versterkt de goede reputatie van jouw website en het maakt jouw website een autoriteit in jouw niche. Bijkomend voordeel is dat het resultaat altijd op de eerste positie staat.
Daarnaast kan je als slimme marketeer vervolgens nog andere aanpassingen aan je website doen om deze bezoekers terug te laten komen of te laten converteren (als dat je doel is).
Het is niet mogelijk om je aan te melden voor featured snippets. Om jouw website terug te laten komen in featured snippets van Google, dien je ervoor te zorgen dat je goede content creëert, geschreven voor de gebruiker.
Wanneer we merken dat een zoekopdracht een vraag bevat, detecteren we op programmatische wijze pagina’s die de vraag van de gebruiker beantwoorden en geven we een topresultaat als aanbevolen fragment weer in de zoekresultaten.
Bron: https://support.google.com/webmasters/answer/6229325?hl=nl
Afmelden is daarentegen wel mogelijk. Dit doe je door de volgende code toe te voegen op de webpagina.
Wil je starten met featured snippets? Gebruik dan de volgende praktische tips:
Een kennisbank of veelgestelde vragen pagina is een goede manier om featured snippets te krijgen.
Wil je meer weten over featured snippets? Neem contact op met de afdeling Verkoop voor verder advies.