Home / Over ons / Nieuws / Nieuws / Google start met mobile-first indexing

Google start met mobile-first indexing

28 maart 2018 - 00:00u - 3 minuten leestijd

Google heeft aangekondigd dat het, na anderhalf jaar zorgvuldig experimenteren en testen, is begonnen met mobile-first indexing. In deze blogpost vat ik samen wat dit voor jou als site-eigenaar betekent.

Desktop vs. Mobiel

Volgens statcounter.com wordt wereldwijd zo’n 52% van alle websitebezoeken via een mobiel apparaat uitgevoerd. In Nederland ligt dit aantal met 57% nog een stuk hoger. Deze stijgende trend is al enige jaren gaande, veroorzaakt door de toenemende populariteit van smartphones en wereldwijde toegankelijkheid tot het internet.

Desktop vs Mobile vs Tablet Market Share

Wat is mobile-first?

Kort samengevat wordt bij een zoekresultaat meestal de desktopversie van een webpagina getoond, wat problemen kan veroorzaken voor mobiele gebruikers omdat die versie sterk kan verschillen van de mobiele versie.

Mobile-first indexing betekent dat de mobiele versie van een webpagina wordt gebruikt bij de indexering en rangschikking, zodat de zoekresultaten voor mobiele gebruikers beter aansluiten op hun zoekopdracht.

Websites die gemigreerd worden naar de mobile-first indexing worden hierover geïnformeerd via de Search Console. Site-eigenaren zien een aanzienlijk hogere crawlsnelheid van de Smartphone Googlebot.

Search Console

Raadpleeg de documentatie van Google voor meer informatie over mobile-first indexing.

Site-eigenaren van websites die nog niet mobielvriendelijk zijn hoeven niet in paniek te raken. Mobile-first indexing gaat puur over het verzamelen van content, niet over rangschikking binnen zoekresultaten.

Dat gezegd hebbende, is het verstandig om als site-eigenaar jouw website mobielvriendelijk te maken. Over het algemeen sluit mobielvriendelijke content beter aan op de zoekopdracht van een mobiele gebruiker en geeft het een betere gebruikerservaring. Daarnaast wordt de laadsnelheid op een mobiel apparaat straks als ranking factor meegewogen.

Samenvatting

  • Mobile-indexing wordt op een bredere schaal uitgerold. Geïndexeerd worden via mobile-indexing levert geen directe voordelen op en staat los van de mobielvriendelijkheid beoordeling.
  • Een mobielvriendelijke website is nog steeds erg nuttig omdat het de mobiele gebruiker een betere gebruikerservaring geeft.
  • Daarentegen is een snel ladende website ook geschikter voor bezoekers van mobiele apparaten.
  • De zoekresultaten op mobiele apparaten worden door veel factoren samengesteld. Websites die niet mobielvriendelijke zijn of traag laden, kunnen alsnog een betere positie innemen wanneer de content relevant is.

Meer weten?

Wil je meer weten over beter gevonden worden op Google? Neem contact op met de afdeling Verkoop voor verder advies.

Dave Marketing manager

Dave is Marketing manager bij RealHosting. Hij verzorgt de (online) marketing en is betrokken bij nieuwe productontwikkelingen.

dave@realhosting.nl - 088-7508918

web-monitoring-ok