Mobielvriendelijke sites worden al ruim anderhalf jaar beloont met een hogere indexering (positie) op Google. In de tussentijd zijn er tal van updates geweest en wordt mobile responsive steeds belangrijker in de webdesign branche.
Gister heeft Google aangegeven dat er op 10 januari 2017 een nieuwe update wordt uitgerold. We vertellen je graag wat dit voor jou betekent.
In november 2014 lanceerde Google een Mobile-friendly label bij zoekresultaten op een mobiel apparaat. Websites met dit label zijn mobielvriendelijk en presenteren o.a. de content direct in een leesbaar formaat, zonder dat je daarvoor moet inzoomen om de tekst te kunnen lezen.
Google heeft ontdekt dat ongeveer 85% van alle zoekresultaten daadwerkelijk mobielvriendelijk zijn. Omdat het label dus overbodig is geworden zal deze in de nieuwe update verdwijnen. Uiteraard blijft Google wel websites indexeren op basis van mobielvriendelijkheid.
Het Mobile-friendly label verdwijnt in januari 2017
Wil je weten of jouw website mobielvriendelijk is, doe dan Mobile-friendly test op https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
Wanneer een bezoeker op een zoekresultaat klikt, maar vervolgens niet direct de content krijgt welke hij/zij verwacht, dan is dat niet gebruiksvriendelijk. Niets is namelijk frustrerender dat wanneer je op een klein scherm bijvoorbeeld een pop-up moet weg klikken om de content te krijgen welke je zocht. Dit wordt door Google gezien als een slecht gebruikerservaring en zal worden gestraft met een penalty in de nieuwe update.
Hier zijn enkele voorbeelden van technieken die de content minder toegankelijk maken voor een gebruiker, en je dus beter achterwege kunt laten:
Voorbeelden van opdringerige pop-ups
Daarentegen zijn er ook enkele voorbeelden van technieken die, op verantwoorde wijze gebruikt, de ranking niet negatief zullen beïnvloeden:
Voorbeelden van goede pop-ups
Google ziet ook een trend in websites met een mobiele app. Wanneer je zo’n website bezoekt, zie je vaak een pop-up met het verzoek om de mobiele app te downloaden. Deze pop-up zal niet worden meegenomen in de nieuwe update en zal de ranking niet beïnvloeden.
Voorbeeld van een website met een mobiele app