Home / Over ons / Nieuws / Nieuws / Google straft websites met een opdringerige pop-up

Google straft websites met een opdringerige pop-up

24 augustus 2016 - 00:00u - 4 minuten leestijd

Mobielvriendelijke sites worden al ruim anderhalf jaar beloont met een hogere indexering (positie) op Google. In de tussentijd zijn er tal van updates geweest en wordt mobile responsive steeds belangrijker in de webdesign branche.

Gister heeft Google aangegeven dat er op 10 januari 2017 een nieuwe update wordt uitgerold. We vertellen je graag wat dit voor jou betekent.

Mobile-friendly label verdwijnt binnen zoekresultaten

In november 2014 lanceerde Google een Mobile-friendly label bij zoekresultaten op een mobiel apparaat. Websites met dit label zijn mobielvriendelijk en presenteren o.a. de content direct in een leesbaar formaat, zonder dat je daarvoor moet inzoomen om de tekst te kunnen lezen.

Google heeft ontdekt dat ongeveer 85% van alle zoekresultaten daadwerkelijk mobielvriendelijk zijn. Omdat het label dus overbodig is geworden zal deze in de nieuwe update verdwijnen. Uiteraard blijft Google wel websites indexeren op basis van mobielvriendelijkheid.

Mobile-friendly label
Het Mobile-friendly label verdwijnt in januari 2017

Wil je weten of jouw website mobielvriendelijk is, doe dan Mobile-friendly test op https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Bezoekers vinden niet de content die ze zochten

Wanneer een bezoeker op een zoekresultaat klikt, maar vervolgens niet direct de content krijgt welke hij/zij verwacht, dan is dat niet gebruiksvriendelijk. Niets is namelijk frustrerender dat wanneer je op een klein scherm bijvoorbeeld een pop-up moet weg klikken om de content te krijgen welke je zocht. Dit wordt door Google gezien als een slecht gebruikerservaring en zal worden gestraft met een penalty in de nieuwe update.

Voorbeelden van slechte pop-ups

Hier zijn enkele voorbeelden van technieken die de content minder toegankelijk maken voor een gebruiker, en je dus beter achterwege kunt laten:

  • Een pop-up welke de content grotendeels deels overdekt. Bijvoorbeeld een aanbieding of iets dergelijks.
  • Een pop-up welke de content geheel overdekt, en welke je eerst moet weg klikken om de content te kunnen zien. Dit kan bijvoorbeeld – een veelgebruikte – pop-up zijn om je in te schrijven voor een nieuwsbrief.
  • Een lay-out gebruiken waarbij de content onder de spreekwoordelijke vouw zit. Dit betekent dat je moet scrollen, en de content niet direct zichtbaar is op het scherm.

Opdringerige pop-ups
Voorbeelden van opdringerige pop-ups

Voorbeelden van goede pop-ups

Daarentegen zijn er ook enkele voorbeelden van technieken die, op verantwoorde wijze gebruikt, de ranking niet negatief zullen beïnvloeden:

  • Een pop-up welke de gebruiker vraagt om cookies te accepteren. Dit is namelijk wettelijk verplicht bij het plaatsen van tracking cookies.
  • Een pop-up welke de gebruiker vraagt om zijn/haar leeftijd in te vullen. Dit omdat de content op de pagina pas bij een bepaalde leeftijd toegankelijk mag zijn.
  • Een pop-up welke de content slechts een klein gedeelte overdekt. Bijvoorbeeld een aanbieding of iets dergelijks.

Goede pop-ups
Voorbeelden van goede pop-ups

Trend: websites met een mobiele app

Google ziet ook een trend in websites met een mobiele app. Wanneer je zo’n website bezoekt, zie je vaak een pop-up met het verzoek om de mobiele app te downloaden. Deze pop-up zal niet worden meegenomen in de nieuwe update en zal de ranking niet beïnvloeden.

nu.nl
Voorbeeld van een website met een mobiele app

Dave Marketing manager

Dave is Marketing manager bij RealHosting. Hij verzorgt de (online) marketing en is betrokken bij nieuwe productontwikkelingen.

dave@realhosting.nl - 088-7508918

web-monitoring-ok