Home / Over ons / Nieuws / Nieuws / Hoe los je een White Screen of Death (wit scherm) op binnen WordPress?

Hoe los je een White Screen of Death (wit scherm) op binnen WordPress?

6 juli 2015 - 00:00u - 6 minuten leestijd

Help! Je WordPress website werkt niet meer en toont alleen een wit scherm. Bijzonder vervelend want hoe kan je nu verder als de website geen error messages toont?
Er is in dit geval sprake van een White Screen of Death, ook wel WSoD genoemd.

In dit artikel geven wij de veelvoorkomende redenen en oplossingen om jouw website weer terug online te krijgen.

White Screen of Death

Wat is een White Screen of Death?

De term White Screen of Death is afgeleid van de bekendere Blue Screen of Death; het scherm met foutmeldingen welke Windows gebruikers te zien krijgen als het besturingssysteem crasht.

De WSoD wordt getoond als WordPress niet functioneert zoals deze zou moeten, het kenmerkt zich door – hoe kan het ook anders – het witte scherm. In veel gevallen is er dan sprake van te weinig PHP geheugen of is er een thema of plugin welke voor problemen zorgt.

Foutmeldingen worden standaard niet getoond

Voordat we veelvoorkomende problemen en oplossingen geven is het goed om te weten dat binnen een standaard WordPress installatie, foutmeldingen niet getoond worden (vandaar het witte scherm). Dat is omdat foutmeldingen hackers op de juiste weg kunnen helpen als een thema of plugin fouten bevat, deze worden vaak namelijk door derden ontwikkeld.

Het tonen van foutmeldingen kan je gemakkelijk inschakelen, dat doe je door in de /wp-config.php de volgende regel op te zoeken:

define('WP_DEBUG', false);

en deze aan te passen naar:

define('WP_DEBUG', true);

Let op, zet de variabele weer op false als je klaar bent met debuggen.

Veelvoorkomende redenen en oplossingen

Een plugin veroorzaakt het probleem

  1. Schakel alle plugins uit
    – Indien je nog wel bij het administrator gedeelte kan komen (dit doe je door /wp-admin.php achter jouw webadres te plakken) schakel dan alle plugins uit.
    – Indien je niet kunt inloggen op het administrator gedeelte, log dan in via FTP en hernoem de map /wp-content/plugins naar /wp-content/plugins_oud
  2. Ververs de webpagina
    – Doet de site het nog steeds niet, dan ligt het probleem buiten de plugins. Zet de instellingen uit stap 1 weer terug.
    – Doet de site het, dan is er een plugin welke voor problemen zorgt. Ga verder met stap 3.
  3. Schakel plugins een voor een in
    – Indien je wel kunt inloggen binnen het administrator gedeelte, schakel hier een voor een de plugins in. Ververs na iedere activatie de website, zodra deze niet meer werkt na het inschakelen heb je gelijk de boosdoener te pakken.
    – Indien je niet kunt inloggen binnen het administrator gedeelte dan is het uitschakelen van plugins wat moeilijker, dit gaat namelijk op database niveau. Binnen de tabel wp_options in de kolom active_plugins vindt je het veld option_value hiervan dien je de waarde te wijzigen naar a:0:{}
    Hierna zijn de plugins uitgeschakeld en kan je deze weer een voor een inschakelen (via het administrator gedeelte) tot je de boosdoener tegenkomt.
    Let op, ondeskundig gebruik van phpMyAdmin kan er voor zorgen dat een website blijvend beschadigd wordt. Schakel bij twijfel altijd een expert in.
  4. Doe een bug melding
    – Zodra je de boosdoener hebt gevonden; help de WordPress community door een bug melding te doen bij de ontwikkelaar. Vermeld hierbij o.a. jouw WordPress versie, plugin versie en dat je een WSoD krijgt.

Een thema veroorzaakt het probleem

  1. Schakel het thema uit
    – Indien je nog wel bij het administrator gedeelte kan komen schakel dan het thema uit door tijdelijk een ander thema te kiezen.
    – Indien je niet kunt inloggen op het administrator gedeelte, log dan in via FTP en hernoem de map /wp-content/themes/naam_van_het_thema naar /wp-content/themes/naam_van_het_thema_oud
  2. Ververs de webpagina
    – Doet de site het nog steeds niet, dan ligt het probleem buiten het thema. Zet de instellingen uit stap 1 weer terug.
    – Doet de site het, dan is het thema welke voor problemen zorgt. Ga verder met stap 3.
  3. Gebruikt WP_DEBUG voor meer informatie
    – Schakel het thema weer in en zet de WP_DEBUG op true. Zoals hierboven uitgelegd kun je het tonen van foutmeldingen inschakelen en verder met debuggen.
  4. Doe een bug melding
    – Zodra je de boosdoener hebt gevonden; help de WordPress community door een bug melding te doen bij de ontwikkelaar. Vermeldt in dat geval naast WordPress versie, plugin versie, dat je een WSoD krijgt ook welke error melding je krijgt als je WP_DEBUG inschakelt.
    – Ben je zelf de ontwikkelaar? Dan zal je moeten debuggen om het probleem op te lossen. Meestal is er sprake van een typo of wordt ‘The Loop‘ niet goed gehanteerd. Vaak kom je met de getoonde foutmelding een heel eind.

Corrupte bestanden / gehackt

  1. Zet een back-up terug
    Het kan zijn dat jouw website gehackt is en er bestanden gemuteerd zijn (bijvoorbeeld een .htaccess bestand). De eerste stap die je dan dient te nemen is een backup terug plaatsen van zowel de bestanden als de database. Als je niet weet hoe je dit moet doen dan zijn onderstaande handleidingen erg handig:
    – Hoe plaats ik een file back-up terug?
    – Hoe plaats ik een database back-up terug?
    Tip, upgrade jouw pakket naar het Professional+ pakket om zowel de file- en database tool te kunnen gebruiken! Stuur een e-mail naar servicedesk@realhosting.nl en wij upgraden jouw pakket zo spoedig mogelijk.
  2. Neem maatregelen
    Indien het terugplaatsen van een back-up de website weer doet functioneren, dan doe je er goed aan om voorzorg maatregelen te treffen. Onderstaande handleidingen komen dan goed van pas:
    – Website gehackt, wat nu?
    – 8 tips om je WordPress website te beveiligen

Andere redenen

  1. Caching
    – Gebruik je een caching plugin, leeg in dat geval de cache via de plugin en ververs vervolgens de pagina. Leeg ook je browsercache door CTRL + F5 te gebruiken.
  2. Te weinig PHP geheugen
    – Het kan zijn dat een combinatie van het gebruikte thema, de plugins en het aantal unieke sessies (bezoekers) al het PHP geheugen van het pakket opslokken. In dat geval doe je er verstandig aan om te upgraden naar een hoger pakket met meer PHP geheugen. Jouw website heeft simpelweg meer resources nodig (meestal een goed teken ?). Neem in dat geval contact op met een van onze medewerkers van de ServiceDesk.
  3. Overige fouten
    – Het kan zijn dat bovengenoemde stappen jouw probleem niet oplossen. In dat geval is het raadzaam om een WordPress expert in te schakelen.

Handige links
Debugging in WordPress
Common WordPress Errors

Nog vragen of kom je er niet uit?

Kom je er niet uit of heb je nog verdere vragen? Neem dan contact op met een van onze WordPress experts van de ServiceDesk.

Dave Marketing manager

Dave is Marketing manager bij RealHosting. Hij verzorgt de (online) marketing en is betrokken bij nieuwe productontwikkelingen.

dave@realhosting.nl - 088-7508918

web-monitoring-ok