Home / Over ons / Nieuws / Nieuws / Leer van bezoekersgedrag, optimaliseer je website met deze online tools

Leer van bezoekersgedrag, optimaliseer je website met deze online tools

26 november 2018 - 17:50u - 5 minuten leestijd

Gemakkelijk inzicht krijgen in het gedrag van je websitebezoekers om vervolgens zelf een A/B test uit te voeren? Dit is nu zonder technische kennis mogelijk door de online tools Hotjar en Google Optimize!

Roos Koene van Eagerly Internet heeft ruime ervaring met deze tools en praat je bij over de mogelijkheden.

Google Optimize en Hotjar

Hotjar

Hotjar is een populaire en een van de meest toegankelijke online testing tools. Het programma helpt je kwalitatieve data te verzamelen door middel van een set analytische tools. Hotjar brengt bezoekersgedrag op een zeer visuele manier in kaart in de vorm van heatmaps en recordings. Zo toont het je de letterlijke interactie van bezoekers op je website, alsof je over hun schouder meekijkt.

1. Heatmap

Een heatmap is een grafische weergave van het bezoekersgedrag op een pagina. Alle kliks, muis- en scrollbewegingen worden op een visuele manier in een heatmap gebundeld. Daardoor zie je op welke items het meest geklikt wordt en tot waar de gemiddelde bezoeker op de site scrolt. Zo weet je of de populairste of meest belangrijke elementen wel op de goede plek staan, of dat er een aanpassing nodig is.

Heatmap Hotjar

Deze heatmap is gebaseerd op het klikgedrag. Op rood gekleurde ‘hotspots’ wordt het meest geklikt.

Scrollgedrag Hotjar

Deze heatmap is gebaseerd op het scrollgedrag. Alles boven de witte lijn ‘fold’ (gemiddelde onderkant van het scherm) is rood en wordt door iedereen gezien’. Bezoekers moeten scrollen om onder de fold te komen, het percentage dat dit doet wordt steeds kleiner.

2. Recordings

In een recording zie je de bewegingen van de gebruiker tijdens een browsersessie, alsof je over zijn of haar de schouder meekijkt. Het bekijken van diverse recordings geeft een beeld van algemeen bezoekersgedrag. Zo zie je letterlijk hoe bezoekers de site gebruiken, navigeren en waar ze eventueel vastlopen.

Recordings Hotjar

Hierboven zie je een afbeelding van één recording. De muisbeweging van de bezoeker wordt weergegeven met een rode lijn. Bij een klik wordt de muis even geel. Zo kan je het letterlijke bezoekersgedrag zien.

Google Optimize

Heb je door alle verkregen data uit Hotjar een goed idee om je website te verbeteren? Mooi! Dan is het verstandig om deze wijzigingen vooraf te testen alvorens te implementeren. Met Google Optimize is het mogelijk aanpassingen in je website aan te brengen en de veranderingen te testen ten opzichte van het origineel. Een experiment kan je gemakkelijk en snel zelf opzetten met een visuele webeditor. Denk bijvoorbeeld aan het veranderen van een buttonkleur, de positie van elementen op je website of de volgorde in de navigatie. Ook kan je blokken uitschakelen, HTML/Javascript codes toevoegen of CSS op paginaniveau overschrijven, zowel op desktop als op tablet.

1. Een experiment opzetten

Ten eerste: Bepaal eerst goed wát je wil testen. Zo vermijd je het gevaar om achteraf te verdwalen in een enorme hoeveelheid lukraak vergaarde data waar je geen conclusies aan kan verbinden. Het is verstandig te werken vanuit een concrete vraag waarbij je een doel en een hypothese formuleert. Zo kan je na afronding van het experiment toetsen of het experiment geslaagd is. Bijvoorbeeld:

  • Beschrijf de opzet van het experiment: De ‘koop nu’ button op de homepage krijgt een meer opvallende kleur.
  • Stel een helder doel: Conversie verhogen via de ‘koop nu’ button op de homepage.
  • Formuleer een hypothese: Een andere buttonkleur presteert beter dan de huidige omdat deze meer opvalt.
  • Succes statistieken: Het experiment is geslaagd als de conversieratio hoger is dan het origineel.

2. Voorbeelden

Er zijn vele succesverhalen door het gebruik van Google Optimize. Onderschat niet dat ook kleine wijzigingen grote resultaten kunnen opleveren. Nest, ontwikkelaar van een slimme thermostaat, wijzigde bijvoorbeeld hun call to action buttontekst van “Get started” naar “Free Trial”. Dit zorgde voor een toename van inschrijvers van 20%. Daarnaast is een negatief resultaat ook een resultaat. Het is net zo belangrijk om te weten of iets geen effect heeft of verbetering oplevert.

Waar te beginnen?

Wil je Hotjar zelf ook proberen en/of je eigen experiment opzetten met Google Optimize? En heb je wat ondersteuning nodig, dan kun je bij RealHosting-partner Eagerly Internet terecht voor ondersteuning en advies. Zij helpen je graag met de installatie en het eerste zetje in de rug. Zo kunnen wij je adviseren bij het maken van je eerste heatmap en met het uitvoeren van je eerste test.

Eerst helemaal zelf proberen? Zowel Hotjar als Google Optimize bieden uitstekende support en documentatie. Zie daarvoor:

Roos Koene is adviseur en projectmanager bij Eagerly Internet en heeft ruime ervaring met bovengenoemde tools.

Roos Koene Gastblogger | Projectmanager

Roos is de blije, gedreven regelaar bij Eagerly Internet. Als projectmanager zorgt zij voor fijne samenwerkingen die resulteren in een mooi eindproduct en blije gezichten, van zowel klanten als collega’s.

r.koene@eagerly.nl - 030 - 785 3179

web-monitoring-ok