Home / Over ons / Nieuws / Nieuws / Meer omzet door klantbeoordelingen

Meer omzet door klantbeoordelingen

3 augustus 2016 - 00:00u - 4 minuten leestijd

Als je online een dienst of product verkoopt, dan is het belangrijk om klantbeoordelingen te publiceren. Veel potentiële klanten gebruiken deze beoordelingen namelijk om te bepalen of ze iets daadwerkelijk gaan kopen en of ze het bij jou kopen. Maak hier dus slim gebruik van!

Klantbeoordelingen

Verleiding

Voordat mensen een beslissing nemen, zoeken ze vaak (on)bewust naar ervaringen van anderen. Mensen willen namelijk bevestiging dat ze de juiste keuze gaan maken. Door klantbeoordelingen te plaatsen ontstaat er sociale bewijskracht. Deze beoordelingen kunnen dus extra vertrouwen wekken onder jouw potentiele klanten, waardoor ze ook daadwerkelijk bij jou gaan bestellen.

Negatieve klantbeoordelingen

Een negatieve beoordeling hoeft niet erg te zijn. Sterker nog: af en toe een negatieve beoordeling zal de geloofwaardigheid van je beoordelingen vergroten. Het is natuurlijk wel zaak om altijd een zo goed mogelijke klantervaring te bieden om het aantal negatieve beoordelingen zo laag mogelijk te houden. Krijg je desondanks toch een negatieve beoordeling? Ga in dat geval de dialoog aan met de klant en probeer een oplossing te bieden. Geef aan dat je het oprecht vervelend vindt, leg uit wat er eventueel fout ging en hoe je het op gaat lossen. Dat laat zien dat je dicht bij je klant staat en dat je servicegericht bent.

Onafhankelijke klantbeoordelingen

De meest simpele vorm van klantbeoordelingen is om deze zelf te publiceren op je website / in je webshop. Afhankelijk van de uitvoering, zullen kritische bezoekers de betrouwbaarheid misschien in twijfel trekken. In dat geval zullen ze vaak denken dat de eigenaar de positieve beoordelingen zelf heeft geplaatst.

Wil je volledig transparant zijn, dan kan je gebruik maken van een onafhankelijke partij die voor jou de beoordelingen verzameld. Denk hierbij aan partijen als TrustPilot, KiyOh, Klantenvertellen, The Feedback Company, etc. In deze gevallen stuurt de externe partij een e-mail aan jouw klant met de vraag om een beoordeling te plaatsen. Deze beoordeling worden op een externe site verwerkt en gepubliceerd.

Klantbeoordelingen

Vervolgens kan je de beoordelingen ook in je eigen site opnemen via een widget, of een XML-feed. In het laatste geval kan je de gegevens volledig in de stijl van je site publiceren.

Klantbeoordelingen op je site

Extra exposure Google

Als je een onafhankelijke aanbieder gebruikt die door Google wordt erkent en je adverteert bij Google, dan worden je reviews (verkopersbeoordelingen) ook getoond bij je advertenties. Google hanteert de volgende spelregels:

  • Minimaal 30 unieke recensies die niet ouder zijn dan twaalf maanden.
  • Gemiddelde beoordeling moet ten minste 3,5 sterren of hoger zijn.

Als je aan voorgaande voorwaarden voldoet, dan wordt bij je advertentie de reviews zichtbaar. Een goed cijfer zal de CTR (click through rate) van je advertentie direct verhogen.

Advertenties

Meer info: Google

Facebook en Google Mijn Bedrijf

Ook Facebook en Google hechten steeds meer waarde aan beoordelingen en gaan ook steeds vaker hun gebruikers pushen om beoordelingen te geven. Zowel op de desktop, als via hun apps. Heb je een vermelding op Google Maps, of een Facebook fanpage met een fysiek adres? Dan kunnen mensen deze locaties opzoeken en beoordelen. Zorg dat je dit in de gaten gaat houden en/of nodig mensen uit om je ook daar te beoordelen!

Beoordeling op facebook

Ontdek zelf de kracht van klantbeoordelingen

Wil je zelf de kracht van klantbeoordelingen ontdekken? RealHosting heeft een strategische samenwerking met het onafhankelijke bedrijf Klantentenvertellen. Ben je klant van RealHosting, dan ontvang je gratis twee extra maanden als je een nieuw contract afsluit van 24 maanden. Wil je hier gebruik van maken? Geef dan dat je klant van ons bent bij je aanvraag. Meer info: klantenvertellen.nl.

Dave Marketing manager

Dave is Marketing manager bij RealHosting. Hij verzorgt de (online) marketing en is betrokken bij nieuwe productontwikkelingen.

dave@realhosting.nl - 088-7508918

web-monitoring-ok