Home / Over ons / Nieuws / Nieuws / Meta-description in Google verhoogt naar 320 karakters

Meta-description in Google verhoogt naar 320 karakters

19 januari 2018 - 00:00u - 3 minuten leestijd

Een recente update in het zoekalgoritme van Google maakt het mogelijk om tot maximaal 320 karakters (inclusief spaties) te gebruiken in de meta-description. In deze blogpost beschrijf ik wat voor effect deze update kan hebben op het verkeer naar jouw website en geef ik praktische tips om jouw doorklikratio te verhogen.

Wat is een meta-description?

Een meta-description is een HTML attribuut waarbij je een beknopte omschrijving kan opgeven met wat de (potentiële) bezoeker op de webpagina kan vinden. Je vindt deze omschrijving onder de koptekst (meta-title) bij het zoekresultaat (SERP). Wanneer je geen meta-description opgeeft, dan zal Google er zelf een samenstellen gebaseerd op content van de betreffende webpagina.


De meta-description, een beknopte omschrijving in het zoekresultaat.

Meta-description is geen ranking factor

Anders dan velen denken is de meta-description (net als meta-keywords) absoluut géén ranking factor (sinds september 2009). Toch is het belangrijk om een goede meta-description samen te stellen. Een goede omschrijving zorgt namelijk voor een hogere doorklikratio of click-through-ratio (CTR). En een hogere CTR kan wél een positief effect hebben op jouw ranking. Daarom is het belangrijk om ook aandacht te besteden aan de meta-description.

Wat is er veranderd in het zoekalgoritme?

Traditioneel toonde de meta-description bij een zoekresultaat tot maximaal 160 karakters (inclusief spaties). In de update is het aantal karakters verhoogt tot maximaal 320 karakters (inclusief spaties).

Wat voor effect heeft dit op mijn SEO?

De verdubbeling van het aantal karakters heeft een aantal effecten op de zoekresultaten:

  • De doorklikratio kan veranderen omdat concurrerende websites betere omschrijvingen meegeven in de meta-description.
  • De doorklikratio kan veranderen wanneer je bij een zoekresultaat relatief laag staat. Dit omdat er meer content wordt gepresenteerd en de (potentiële) bezoeker meer moet scrollen. Hierdoor zal deze eerder op hogere zoekresultaten klikken.
  • Bestaande meta-descriptions moeten worden herzien om concurrerende websites voor te blijven.

Praktische tips voor goede meta-descriptions

  1. Schrijf goed leesbare teksten zonder spelfouten.
  2. Analyseer via Google Analytics welke pagina’s een goede of slechte doorklikratio hebben en anticipeer hierop.
  3. Verwerk een call-to-action in de tekst. Bijvoorbeeld: “Bekijk ons volledige assortiment”.
  4. Benoem unique-selling-points (USP). Bijvoorbeeld: “Gratis verzending”.
  5. Probeer hergebruik van teksten te vermijden.
  6. Gebruik (indien de situatie dit toestaat) opsommingstekens. Dat valt namelijk op.
  7. Laat het focus keyword terugkomen in de meta-description.
  8. Vergeet ook niet de meta-title aantrekkelijk te maken. Deze ondersteunen elkaar.

De vuistregel voor een goede meta-description is simpel:
Zorg dat jouw website in het zoekresultaat aantrekkelijker is dan die van de concurrent.

Meer weten?

Wil je meer weten over beter gevonden worden op Google en wat RealHosting voor jou kan betekenen? Neem contact op met de afdeling Verkoop voor verder advies.

Dave Marketing manager

Dave is Marketing manager bij RealHosting. Hij verzorgt de (online) marketing en is betrokken bij nieuwe productontwikkelingen.

dave@realhosting.nl - 088-7508918

web-monitoring-ok