Een recente update in het zoekalgoritme van Google maakt het mogelijk om tot maximaal 320 karakters (inclusief spaties) te gebruiken in de meta-description. In deze blogpost beschrijf ik wat voor effect deze update kan hebben op het verkeer naar jouw website en geef ik praktische tips om jouw doorklikratio te verhogen.
Een meta-description is een HTML attribuut waarbij je een beknopte omschrijving kan opgeven met wat de (potentiële) bezoeker op de webpagina kan vinden. Je vindt deze omschrijving onder de koptekst (meta-title) bij het zoekresultaat (SERP). Wanneer je geen meta-description opgeeft, dan zal Google er zelf een samenstellen gebaseerd op content van de betreffende webpagina.
De meta-description, een beknopte omschrijving in het zoekresultaat.
Anders dan velen denken is de meta-description (net als meta-keywords) absoluut géén ranking factor (sinds september 2009). Toch is het belangrijk om een goede meta-description samen te stellen. Een goede omschrijving zorgt namelijk voor een hogere doorklikratio of click-through-ratio (CTR). En een hogere CTR kan wél een positief effect hebben op jouw ranking. Daarom is het belangrijk om ook aandacht te besteden aan de meta-description.
Traditioneel toonde de meta-description bij een zoekresultaat tot maximaal 160 karakters (inclusief spaties). In de update is het aantal karakters verhoogt tot maximaal 320 karakters (inclusief spaties).
De verdubbeling van het aantal karakters heeft een aantal effecten op de zoekresultaten:
De vuistregel voor een goede meta-description is simpel:
Zorg dat jouw website in het zoekresultaat aantrekkelijker is dan die van de concurrent.
Wil je meer weten over beter gevonden worden op Google en wat RealHosting voor jou kan betekenen? Neem contact op met de afdeling Verkoop voor verder advies.