Home / Over ons / Nieuws / Nieuws / Mobielonvriendelijke sites hebben een probleem

Mobielonvriendelijke sites hebben een probleem

12 maart 2015 - 00:00u - 4 minuten leestijd

Op 26 februari heeft Google officieel bekend gemaakt dat ze de mobielvriendelijkheid van websites mee gaan nemen in de beoordeling van webpagina’s. Deze beoordeling komt vervolgens tot uiting als iemand op een mobiel apparaat via Google een zoekopdracht doet. Gevolg: zijn je webpagina’s niet goed zichtbaar op een mobiel apparaat, dan zullen deze minder (of helemaal niet) vertoond worden in de mobiele zoekresultaten van Google. Deze verandering treedt op 21 april al in werking!

Mobielvriendelijke sites

Door: Rogier Mostert

Waarom?

In 2015 zullen meer mensen via een mobiel apparaat zoeken, dan via de desktop. Bij het bepalen van de relevante zoekresultaten gaat Google mobielvriendelijke webpagina’s dus voorrang geven. Hierdoor weet de zoekmachine zeker dat mensen die doorklikken, ook webpagina’s krijgen te zien die geoptimaliseerd zijn voor mobiel.

Wat de gevolgen van de nieuwe ranking zijn is nog gissen, maar Google spreekt zelf over een significant verschil in de zoekresultaten.

Mobielvriendelijk

Een mobielvriendelijke website herkent de resolutie van het apparaat van de websitebezoeker. Is dit de resolutie van een mobiel apparaat, dan zal de informatie op een andere manier worden getoond. Hierdoor is de informatie altijd goed leesbaar. Zo worden vaak blokken die naast elkaar staan op de desktop, onder elkaar gezet voor een mobiele bezoeker. Het principe dat je site zich automatisch aanpast aan de resolutie, heet mobile responsive design.

Voorbeeld mobile responsive design

Google heeft een handige site online gezet met uitleg hoe je een website mobielvriendelijk maakt.

<h2?Wat zijn de gevolgen?

Het gevolg van de verandering kan zijn dat veel niet mobielvriendelijke sites, een terugval zullen gaan zien in het verkeer via mobiel. Heb je nog geen mobiele site en wil je weten hoeveel verkeer gevaar loopt? Via Google Analytics is vrij eenvoudig te zien hoeveel procent van je bezoeken nu via mobiel op je site komt. Je vindt dit terug onder:

Rapport: Doelgroep / Mobiel / Overzicht

Mobiel in Google Analytics

Test je mobielvriendelijkheid

Wil je weten of je site mobielvriendelijk is? Google heeft een handige tool online gezet waarmee je dit zelf kan testen

Mobielvriendelijke test

Daarnaast kan je in de Webmaster Tools van Google ook informatie vinden. Hiervoor kan je terecht onder het rapport Zoekverkeer / Mobiele bruikbaarheid.

Aan de slag!

Heb je nog geen mobile responsive site, maar heb je veel mobiel verkeer? Dan is het belangrijk om je website snel mobile responsive te maken. Enerzijds om jouw mobiele bezoekers de best mogelijke beleving te geven en anderzijds om na 21 april geen verkeer via Google te missen. Wat de gevolgen daarvan precies zullen zijn is niet te voorspellen, maar volgens Google gaat het om significante verschillen. Je bent dus gewaarschuwd!

Over Rogier Mostert

Rogier Mostert van Webmonnik.nlMijn naam is Rogier Mostert. Ik ben eigenaar van het online marketing bureau Webmonnik.nl. Mijn doel is het om bedrijven succesvoller te maken met behulp van Online marketing. Ik geef strategisch advies en ga ook operationeel aan de slag. Daarnaast geef ik regelmatig trainingen over diverse onderwerpen als online marketing, sociale media, WordPress en MailChimp. Via diverse kanalen probeer ik mijn kennis te delen, waaronder weblogs, nieuwsbrieven en boeken. Mijn laatste boeken gingen over Internetmarketing, Google Analytics en WordPress.

Webmonnik.nl Online Marketing: Webmonnik.nlrogier@webmonnik.nl06 44056709

 

 

Dave Marketing manager

Dave is Marketing manager bij RealHosting. Hij verzorgt de (online) marketing en is betrokken bij nieuwe productontwikkelingen.

dave@realhosting.nl - 088-7508918

web-monitoring-ok