Een goede hosting draagt bij aan SEO (zoekmachine-optimalisatie) en helpt CRO (conversieoptimalisatie). Wanneer met spreekt over een geschikte hosting partij voor SEO en/of CRO doeleinden wordt hiermee op de laadtijd van een webpagina gedoeld.
Naast dat de laadtijd van een pagina goed is voor je vindbaarheid in de organische zoekresultaten van zoekmachines als Google, zorgt het ook dat mensen eerder overgaan tot conversie (doorgaans een bestelling of transactie, maar kan bijvoorbeeld ook een aanmelding voor een nieuwsbrief of registratie als gebruiker of download betreffen). Traag ladende websites zijn één van de belangrijkste irritatie factoren van website bezoekers. U kent het vast wel: als u uit een overzicht van producten op een website een selectie maakt en het duurt enkele seconden. Een deel van de oplossing is betere hosting, afgestemd op de website(-CMS)
Hosting heeft invloed op SEO. In 2010 kondigde Google al via hun officiële webmaster blog aan dat de laadtijd van een webpagina meegenomen wordt in de rankings in de zoekmachine. Sinds deze aankondiging heeft Google verschillende tools en documentatie ontwikkeld om de laadtijd van uw webpagina’s te minimaliseren. Een duidelijker indicatie van het belang van website snelheid voor Google kan bijna niet. Sneller = beter = hogere Google rankings.
Het is van belang dat uw website wordt gehost door een hostingpartij die alle onderstaande aanbevolen snelheidsregels die betrekking hebben op de webserver ondersteund:
Google heeft afgelopen maand getest met een ‘slow-label’ wist K Neeraj Kayastha uit India te ontdekken. Uiteraard test Google met veel dingen die later uiteindelijk niet definitief doorgevoerd worden. Mocht dit wel gaan gebeuren is dit naast dat het van invloed is op uw rankings, ook van invloed op uw CTR (doorklikratio vanuit de zoekmachine).
Wanneer een website gebruikt maakt van een SSL certificaat zal dit ten goede komen voor SEO. Voor veel gebruikers en voor Google is veiligheid op het internet is een topprioriteit. Sinds 2014 wordt dit door Google meegenomen als een ranking factor. Met een SSL verbinding worden gegevens versleuteld om deze te beveiligen tegen eventuele mee kijkers. Een beveiligde verbinding zorgt dat activiteiten op meerdere pagina’s niet bijgehouden of gestolen kunnen worden. Met SSL kunnen gegevens kunnen niet worden uitgewisseld zonder dat dit wordt gedetecteerd en zorgt voor extra vertrouwen. Stel altijd een hoog beveiligingsniveau in door voor een 2048-bits sleutel te kiezen. Maak gebruik van een webserver die HTTP Strict Transport Security (HSTS) ondersteunt en zorg dat deze functie is ingeschakeld. HSTS zorgt dat de browser altijd de pagina’s aanvraagt over de beveiligde HTTPS verbinding en dit komt je SEO ten goede, doordat Google alleen beveiligde URL’s indexeert en weergeeft in de zoekresultaten.
Shared hosting kan invloed hebben op uw SEO. Hoewel Matt Cutts van Google heeft aangegeven in een oude video dat gedeelde hosting niet meegenomen wordt als ranking factor, kan het van invloed zijn op de snelheid van de website, wat wel een ranking factor is. Wanneer er een website op een server veel verkeer krijgt, zorgt dit dat alle andere websites op diezelfde server ook vertraagd worden.
SEO experts denken dat wanneer een website IP-adres deelt met andere spammy websites, zoals een link farm, het een negatief effect kan hebben op de zoekmachine ranking. Op deze manier wordt u eigenlijk gestraft voor het gedrag van een ongerelateerde website. In onderstaande video beantwoord Matt Cutts de vraag: “Kan een spammy website van invloed zijn op de ranking van andere sites gehost op dezelfde server?”
Duidelijk wordt gemaakt dat een ‘natuurlijke’ mix van websites geen problemen hoeft op te leveren en Google begrijpt dat mensen kiezen voor shared hosting, maar in hoeverre dat echt zo is, blijft gissen. Vele experts beschouwen daarom een dedicated server met uniek ip-adres als een superieure hosting oplossing die aan een zoekmachine meer vertrouwen uitstraalt.
Snelheid optimalisatie wordt van ‘oudsher’ geleid door CRO deskundigen. Naast het voor de hand liggende feit dat een snellere website de gebruikerservaring verbetert en dat het goed is voor uw SEO, wijzen ook verschillende onderzoeken uit dat snel ladende websites veel beter converteren.
In onderstaande diagram van Wallmart kunt u duidelijk het verschil in conversiepercentage zien bij een laadtijd van 0 tot 1 seconden en bijvoorbeeld 2 tot 3 seconden.
Naast dat een snel ladende website beter converteert wordt ook het in de meeste gevallen het bouncepercentage (sessies waarbij een bezoeker de website verlaat op de instappagina zonder verder te klikken) verlaagd. Een bezoeker vanuit Google keert dan veelal weer terug naar de zoekmachine. Hiermee kan Google de verblijftijd (dwell time) meten. Dwell time is een metric die de betrokkenheid van gebruikers, sessie duur, en zoekresultatenpagina CTR’s berekent. Het is data die niet voor iedereen beschikbaar is, maar is desalniettemin wel degelijk een factor die de resultaten van de zoekmachine kan beïnvloeden.
De snelheid van een website is voor mobiele gebruikers nog belangrijker. Vergeleken met desktops hebben mobiele apparaten te maken met een langere laadtijd door minder processorkracht en een kleiner geheugen. Ook door de beperkte levensduur van de batterij willen bezoekers de informatie die gezocht wordt zo snel mogelijk binnenhalen. Er zijn verschillende oplossingen te bedenken om een mobiele website sneller te laten laden dan de desktop versie. Goede hosting speelt hier een grote rol in.
Over Jan
Jan Dirkzwager van S&D Interactive Media houdt zich vooral bezig met:
S&D Interactive Media: sdim.nl – 023 7114401
Pim is directeur van RealHosting en sinds 2001 actief in webhosting. Hij is voornamelijk op strategisch niveau actief maar zijn Linux-hart klopt nog steeds.
pim@realhosting.nl - 088-7508918