Home / Over ons / Nieuws / Nieuws / Schaarste in de domeinmarkt: waarom een goede domeinnaam belangrijk is

Schaarste in de domeinmarkt: waarom een goede domeinnaam belangrijk is

27 maart 2018 - 00:00u - 7 minuten leestijd

Oef, dat is balen. Je wilt een domeinnaam registreren, maar deze is al vastgelegd door een andere partij. Niet getreurd, er gloort hoop aan de horizon. In veel gevallen is het namelijk mogelijk om de domeinnaam over te nemen van de partij in kwestie. Zo hoef je niet op zoek naar (slechtere) alternatieven.

De handel in domeinnamen – ook wel domaining genoemd – is een lucratieve business. Maar hoe bepaal je de waarde van een domeinnaam? Het antwoord hierop is niet eenvoudig, wellicht zelfs onmogelijk. Het is in ieder geval niet in rekenmodellen uit te drukken.

In deze blogpost vertel ik je waarom een goede domeinnaam belangrijk is voor jouw onderneming en geef ik praktische handvatten wat je kunt doen wanneer de door jouw gewenste domeinnaam al geregistreerd is.

Dit artikel is later verschenen op Frankwatching.

Virtueel vastgoed

Een domeinnaam laat zich misschien wel het best vergelijken met onroerend goed. Een winkelpand in de drukke Kalverstraat is vanzelfsprekend vele malen duurder dan hetzelfde winkelpand in het centrum van Sneek. A-locaties worden schaarser en waardevoller, ook op het internet.

Om direct een misvatting uit de lucht te halen: een domeinnaam die “niet in gebruik” is kan, vergelijkbaar met een braakliggend terrein, toch een bepaalde waarde vertegenwoordigen. In veel gevallen zijn deze domeinnamen over te nemen tegen een marktconform tarief.

Maar wat is een marktconform tarief? Net zoals bij onroerend goed zijn er factoren die meewegen om de (economische) waarde van een domeinnaam te bepalen. Denk hierbij aan de generieke naam, lengte, extensie of leeftijd van de domeinnaam. Ook historische transacties of activiteit op het internet spelen een rol in de waardebepaling.

332,4 miljoen domeinnamen

Om te begrijpen in welke markt we acteren, is goed om wat cijfers te kennen. Volgens Verisign, de beheerder van onder andere .com en .net, zijn er wereldwijd zo’n 332,4 miljoen domeinnamen geregistreerd. Hiervan is bijna 40% een .com-domeinnaam (131,9 miljoen).

332,4 miljoen domeinnamen

Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat het dus erg lastig is om een goede, vrije .com-domeinnaam te vinden. Dit betekent dat je in de secondary market op zoek moet gaan naar een goede domeinnaam.

Datzelfde geldt eigenlijk ook voor .nl-domeinnamen. Met ruim 5,8 miljoen .nl-domeinnamen tegenover 17 miljoen inwoners is de domeindichtheid in Nederland erg hoog. Zeker als je de 21,4 miljoen .cn-domeinnamen (China) in perspectief plaatst met 1,38 miljard inwoners.

5,8 miljoen

Ongeveer 6% (20,6 miljoen) van alle domeinregistraties zijn nieuwe top-level-domeinen zoals .xyz. Deze markt is nog vrij jong en groeiende. Met een beetje mazzel kan je in de primary market nog een goede, vrije domeinnaam registreren.

Volgens de KvK telt Nederland zo’n 1.8 miljoen ondernemingen. Allen willen ze een goede domeinnaam welke perfect aansluit op haar bedrijfsvoering. Zie een goed gekozen domeinnaam dan ook als onderdeel van een unieke en onderscheidende waardepropositie. En daar mag best wat geld tegenover staan!

Premium domeinnamen

A-locaties op het internet noemen we premium domeinnamen. Premium domeinnamen zijn korte, gedenkwaardige, gemakkelijk te spellen domeinnamen met veelal een hoog zoekvolume. Deze domeinnamen zijn erg interessant omdat ze in potentie veel verkeer naar een website kunnen leiden. Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat de meeste premium domeinnamen geregistreerd zijn.

Bij de lancering van nieuwe top-level-domeinen wordt vaak tijdens de zogeheten landrush-periode een reeks met premium domeinen per opbod “verkocht”. Gegadigden kunnen dan meebieden om de betreffende domeinnaam te registreren. In veel gevallen gaat het dan al snel om (tien)duizenden Dollars. Daarnaast wordt vaak een hogere prijs gerekend voor de jaarlijkse verlenging.

Voorbeeld premium domeinnaam
In 2010 ging de premium domeinnaam schoenen.nl voor maar liefst 120.000 euro van de hand en werd het hiermee een van de duurste .nl-domeinnamen ooit. Alleen vakantie.nl (2,5 miljoen euro), voetbal.nl (1 miljoen gulden) en seks.nl (200.000 euro) waren duurder (*).

Is dat een marktconform tarief? De domeinnaam schoenen.nl is een herkenbare, gemakkelijk te onthouden domeinnaam met een hoog zoekvolume. Het straalt autoriteit uit en is goed te vermarkten. Een domeinnaam van dit kaliber heeft vaak ontzettend veel type-in traffic waaruit blijkt dat het om een online A-locatie gaat. Daarnaast kan je met goede content ook prima resultaten boeken via organisch verkeer.

Het zal je niet verbazen dat de prijzen van premium .com-domeinnamen, waar meer schaarste is, een stuk hoger liggen. Er zijn de laatste jaren tientallen .com-domeinnamen voor meer dan 3 miljoen dollar verkocht. In 2010 wisselde de domeinnaam carinsurance.com van eigenaar voor het duizelingwekkende bedrag van 49,7 miljoen dollar(!). Dit is met afstand de allerduurste domeintransactie ooit (*).
* Niet-publieke overnames niet meegerekend.

Tips bij het kiezen van een goede domeinnaam

Wanneer het op het kiezen van domeinnamen aankomt is er geen definitie van goed of slecht. Maar er zijn zeker wat nuances bij het kiezen van een goede domeinnaam.

Zo kun je betwijfelen of het verstandig is om een .no-domeinnaam (Noorwegen) te registreren wanneer je uitsluitend op de Nederlands markt actief bent. Ook de keuze voor een streepje in de domeinnaam is in de meeste gevallen niet verstandig. Probeer zo’n domeinnaam maar eens in één keer uit te spreken.

Tips bij het kiezen van een goede domeinnaam:

  • Kies voor een top-level-domein dat geschikt is voor jouw (toekomstige) bedrijfsvoering. Kies bijvoorbeeld voor een .com-domeinnaam wanneer je ook internationale ambities hebt.
  • Ga voor een domeinnaam zonder streepje, want een domeinnaam met streepje is lastig uit te spreken.
  • Gebruik een pakkende generieke naam. Deze is eenvoudig en gemakkelijk te onthouden en kenmerkt zich vaak door één woord in de domeinnaam.
  • Kies voor kort. Korte domeinnamen zijn gemakkelijk te onthouden en zijn daarom erg gemakkelijk in gebruik.

Deze primaire factoren bepalen grotendeels de (economische) waarde van een domeinnaam. Andere factoren die de prijs beïnvloeden zijn trendgevoeligheid, de branche waarin je actief bent, historische transacties en of er activiteit op de domeinnaam is (geweest).

Wat kan ik doen als de gewenste domeinnaam al is vastgelegd?

Het bemiddelen in domeinovernames is een specialisme en vergt veel expertise, ervaring en kennis van de markt. Het kan lonen om, net als bij een aankoopmakelaar, een professionele broker in te schakelen om voor jou te bemiddelen. Over het algemeen heb je een hogere slagingskans en betere prijs. Omdat brokers als onafhankelijke partij optreden nemen ze daarnaast veel rompslomp uit handen en kunnen ze tevens als Escrow optreden.

De meeste professionele brokers kunnen tevens een objectieve waardebepaling doen van een domeinnaam. Zo weet je of de waarde van de domeinnaam overeenkomt met de prijs die jij in gedachte hebt.

Wil je zelf aan de slag? Volg dan onderstaande stappen:

  1. Bekijk of er een website actief is op de domeinnaam. Een actieve domeinnaam overnemen is lastig, maar niet onmogelijk.
  2. Bekijk ook of er historische transacties bekent zijn en of er activiteit op de domeinnaam is geweest.
  3. Onderzoek welke partij de houder is van de domeinnaam. Dit doe je via de zogeheten WHOIS.
  4. Doe onderzoek naar deze partij, bijvoorbeeld of het een handelaar is.
  5. Stel een budget vast wat je wilt uitgeven aan de domeinnaam en bepaal de (economische) waarde van de domeinnaam.
  6. Bepaal de acquisitiestrategie die je gaat hanteren. Een ervaren broker hanteert verschillende strategieën.
  7. Neem contact op met de betreffende partij: het spel is begonnen.
  8. Als jullie er uitkomen, dan is het verstandig om een verkoopcontract op te stellen waarin alle afspraken worden vastgelegd. Zorg dat beide partijen deze ondertekenen en de persoon in kwestie tekenbevoegd is om de overeenkomst aan te gaan.
  9. Schakel waar gewenst een Escrow in. Je betaalt een kleine vergoeding voor de Escrow die dan zorgt dat beide partijen hun verplichtingen nakomen.
  10. Na betaling ontvang je de verhuiscode van de domeinnaam. Verhuis de domeinnaam naar jouw hostingprovider en wijzig vervolgens de tenaamstelling (WHOIS) naar jouw eigen gegevens.

Meer weten?

Geïnteresseerd geraakt in de wondere wereld van domaining en wil je weten wat RealHosting voor jou kan betekenen? Neem contact op met de afdeling Verkoop voor verder advies.

Dave Marketing manager

Dave is Marketing manager bij RealHosting. Hij verzorgt de (online) marketing en is betrokken bij nieuwe productontwikkelingen.

dave@realhosting.nl - 088-7508918

web-monitoring-ok