Met de plugin Contact Form 7 kan je simpel – zonder technische kennis – formulieren maken binnen WordPress. In dit artikel laten we aan de hand van een stappenplan zien hoe je dit kunt doen.
Zodra je bent ingelogd binnen WordPress ga je in het menu naar Plugins. Hier zoek je op ‘contact form 7’.
Klik op ‘Nu installeren’ en activeer vervolgens de plugin.
Eventueel kan je de plugin ook downloaden via https://wordpress.org/plugins/contact-form-7/ en deze handmatig installeren.
In het menu is een extra menu-item toegevoegd met de naam Contact, klik hier eenmaal op. Je komt nu in het hoofdmenu waar je alle formulieren kunt beheren. Zoals je kunt zien is er standaard een voorbeeldformulier toegevoegd.
Klik bovenin op ‘Voeg nieuwe toe’ om een nieuw formulier te maken. Je krijgt de keuze in welke taal je het formulier wilt maken. Vervolgens kom je in de bewerkmodus, hier tref je 4 tabbladen welke we hieronder verder toelichten.
Hier kan je de titel van het formulier invullen en tevens het formulier zelf samenstellen. Je kan hier bijvoorbeeld velden toevoegen als tekst, e-mail, drop-down, checkboxen, radio-buttons et cetera. Je kunt de paragrafen in de juiste volgorde te zetten om zo het formulier op te bouwen. Zorg er voor dat je de Verzend knop niet vergeet!
Hier vul je e-mail gerelateerde waardes in zoals de ontvanger, afzender, het onderwerp et cetera.
Hier kan je teksten invullen die gekoppeld zijn aan de velden uit het tabblad Formulier. Je kan hier o.a. een bedankt melding toevoegen maar ook de melding als een verplicht veld niet is ingevuld.
Hier kan je nog additionele instellingen invoeren, deze zal je in de praktijk niet gebruiken. Op http://contactform7.com/additional-settings/ staat hier meer over uitgelegd.
Als het formulier klaar is druk je op Opslaan. Er verschijnt dan een code in beeld.
Deze code plak je vervolgens in jouw pagina.
Wanneer je de pagina vervolgens bezoekt, dan zie je daar jouw formulier.
Kom je er niet uit of heb je nog verdere vragen? Neem dan contact op met een van onze WordPress experts van de ServiceDesk.