Home / Over ons / Nieuws / Nieuws / Terugblik WordCamp 2015

Terugblik WordCamp 2015

28 september 2015 - 00:00u - 7 minuten leestijd

Utrecht stond afgelopen weekend in het teken van WordCamp 2015. Dit tweedaags- en jaarlijks terugkerend evenement richt zich volledig op het CMS WordPress en brengt ontwikkelaars- en eindgebruikers bij elkaar.

Er worden diverse presentaties gegeven, enkele van technische aard maar er zijn ook presentaties van wat algemenere aard. Ook is er op dag 2 een zogeheten contribution day met open discussies.

WordCamp 2015 was volledig uitverkocht, het beloofde dus een mooie dag te worden. Ook RealHosting was aanwezig bij dit evenement en praat je graag bij over de presentaties die gegeven zijn.

WordPress is growing globally, are you?

Petya Raykovska
Petya Raykovska (photo credits: Punkmedia)

In de eerste presentatie werd aandacht geschonken aan de explosieve groei van WordPress. Petya Raykovska vertelde dat WordPress de laatste 3 jaar gegroeid is naar een marktaandeel van 24%. Grofweg een kwart van alle websites online draait dus op WordPress.

Deze groei komt voornamelijk voort uit het feit dat WordPress beschikbaar is in vrijwel alle talen (localization). Dit is te danken aan het team van Polyglots, zij dragen zorg voor de vertalingen binnen WordPress. Recentelijk is er zelfs een start gemaakt om thema’s en plugins te vertalen.
Ook kwam ter sprake dat voor het eerst in de historie van WordPress het aantal Engelstalige downloads (WordPress 4.0) voorbij is gestreefd door andere talen. Er is een sterke groei in Spaanstalige en Aziatische landen.

Bekijk de presentatie

Why the plumber always wins – marketing lessons for WordPress professionals

Luca Sartoni
Luca Sartoni (photo credits: Punkmedia)

De tweede presentatie was een interessante casus voor web professionals. Luca Sartoni vertelde over over waarde, prijs en kwaliteit welke WordPress professionals leveren.

Met het vak van een loodgieter als voorbeeld gaf hij met meerdere voorbeelden aan hoe je een meerwaarde kan zijn als WordPress professional en wellicht nog interessanter, hoe je dit marketingtechnisch kan vermarkten. Klanten bellen namelijk een loodgieter wanneer zij een urgent probleem hebben, niet andersom. Wees niet bang om geld te vragen voor hetgeen je doet en investeer in kennis, het belangrijkste werktuig als WordPress professional.

Bekijk de presentatie

Holistic SEO

Joost de Valk
Joost de Valk (photo credits: Punkmedia)

De derde presentatie ging over een andere boeg en bracht ons een inkijk in SEO anno 2015. Joost de Valk van de SEO-plugin Yoast vertelde over holistic SEO, de samenhang van factoren die het ranking algoritme hedendaags bepalen.

Er werd gesproken over het aanwezig zijn op Social Media en hoe belangrijk dit is voor bedrijven. Als voorbeeld werd de website van The Guardian genoemd, zei krijgen meer traffic via Facebook dan via Google. Daarnaast is localization binnen SEO ook belangrijk, met als voorbeeld dat je namelijk zoekt op “loodgieter Haarlem” en niet op “loodgieter Nederland”. Ook werd verteld dat Apple onder de radar bezig is om een eigen zoekmachine te lanceren wat het marktaandeel van Google (95%) in gevaar kan gaan brengen.

Bekijk de presentatie

WordPress is what we make of it

Rian Rietveld
Rian Rietveld (photo credits: Punkmedia)

Na de lunch – welke overigens voortreffelijk was – kon je kiezen of je de Nederlandstalige tracks ging bijwonen of de Engelstalige tracks. In de Nederlandstalige track vertelde Rian Rietveld over de community achter WordPress.org en hoe belangrijk deze is.

Rian werkt als webdeveloper en is member van het Accessibility team welke zorgt draagt dat WordPress toegankelijk blijft, bijvoorbeeld voor visueel gehandicapten. Zei vertelde over het belang van de contributors (vrijwilligers) binnen de WordPress community en wat je daar voor terugkrijgt.

Bekijk de presentatie

iDEAL stappenplan: iDEAL in WordPress van aanvraag tot productie

David de Boer
David de Boer (photo credits: Punkmedia)

De volgende presentatie ging over iDEAL. David de Boer vertelde over de aanvraag procedure van iDEAL en hoe je deze kunt integreren binnen WordPress.

Wist je bijvoorbeeld dat iDEAL een top-5 merk is (Hema op positie 1) en dat maar liefst 54% van de online transacties binnen Nederland via iDEAL gaat? Een ander interessant gegeven is dat het aantal WooCommerce installaties momenteel Magento voorbij gestreefd is. Verder vertelde David over het gebruik van PSP’s (payment service providers) en welk voordeel je hieruit haalt.

Bekijk de presentatie

Nieuws.nl – a case study

Taeke Reijenga
Taeke Reijenga (photo credits: Punkmedia)

De laatste presentatie voor de break was een case study over het gebruik van WordPress Network. Taeke Reijenga vertelde over de website nieuws.nl, een WordPress Network met 412 sites.

Er kwamen diverse zaken aan bod zoals de installatie, het migreren van bestaande content en voor ons het meest interessantste; de oplossing van het hostingvraagstuk. Ook interessant om te zien hoe er wordt nagedacht over bijvoorbeeld piekbelasting (CDN) maar ook over marketingtechnische zaken zoals de mogelijkheid om franchisers banners te laten plaatsen.

Bekijk de presentatie

Zelf aan de slag met het organiseren van een meetup: 10 tips

Taco Verdonschot en Gijs Hovens
Taco Verdonschot, Gijs Hovens (photo credits: Punkmedia)

Na de break werd er weer gestart met een drietal nieuwe presentaties, we bleven in de Nederlandse track. Taco Verdonschot en Gijs Hovens vertelde uit eigen ervaring over het organiseren van een meetup.

Met de grote schare contributors binnen de WordPress community worden er regelmatig meetups georganiseerd. Deze meetups hebben vaak een informele setting en brengen ontwikkelaars- en gebruikers van WordPress met elkaar in contact. Met praktijkvoorbeelden werden zaken als het zoeken van sponsoren, het plannen van een meetup et cetera aangehaald.

Bekijk de presentatie

How user support can increase your revenue

Ines van Essen
Ines van Essen (photo credits: Punkmedia)

Ook deze presentatie sluit aan op onze doelgroep en wekte dus onze interesse. Ines van Essen vertelde ons over user support en hoe je deze kunt verbeteren.

De quote “doe wat je zegt en zeg wat je doet” is simpel doch doeltreffend. Als developer ben je dagelijks bezig met jouw product, de ondersteuning naar de eindgebruiker is daarmee in veel gevallen een ondergeschoven kindje geworden. Toch is user support een belangrijke schakel binnen klantbeleving. Als voorbeeld gebruikte Ines een voorbeeld van haar eigen ervaring bij twee supermarkten.

Bekijk de presentatie

WordPress Security – Battening down the hatches

Brecht Ryckaert
Brecht Ryckaert (photo credits: Punkmedia)

De laatste presentatie ging over de toenemende hacks binnen WordPress. Brecht Ryckaert gaf ons achtergrondinformatie en een aantal praktische tips hoe je het hackers moeilijker kunt maken.

WordPress is ongekend populair en zodoende dus ook een interessant doelwit voor hackers. Zo’n 50% van alle hacks binnen WordPress komt voort uit lekken in thema’s en plugins. Tijdens de presentatie zijn o.a. zaken als IP-restrictie, het blokkeren van PHP executions en file permissies besproken.

Bekijk de presentatie

Overige presentaties

Alle overige presentaties zijn terug te vinden op https://vimeo.com/album/3582884.
De foto’s kan je terugvinden op https://www.flickr.com/photos/eventbranche/sets/72157656777898134/.

Tot volgend jaar?

Wij vonden het een geslaagd evenement met informatieve presentaties. We kijken dan nu ook alweer uit naar WordCamp 2016.

Dave Marketing manager

Dave is Marketing manager bij RealHosting. Hij verzorgt de (online) marketing en is betrokken bij nieuwe productontwikkelingen.

dave@realhosting.nl - 088-7508918

web-monitoring-ok