Home / Over ons / Nieuws / Nieuws / Upgrade hostingplatform: een kijkje in de keuken

Upgrade hostingplatform: een kijkje in de keuken

4 augustus 2011 - 00:00u - 7 minuten leestijd

Het liefste brengt u uw auto niet naar de garage maar blijft u gewoon doorrijden – zonder dat u stil komt te staan. Om uw auto in goede staat op de weg te houden, brengt u de auto regelmatig weg voor een kleine beurt. En eens in de zoveel jaar is uitgebreider onderhoud nodig.  Om uw websitehosting in topconditie te houden, voeren wij regelmatig klein onderhoud uit. Echter is eens in de ongeveer drie jaar groot onderhoud nodig. Graag bieden we u een kijkje in de keuken hoe wij omgaan met dergelijke projecten.

Voor de eindgebruiker is “de hostingomgeving” een groot geheel, maar in werkelijkheid bestaat deze uit vele, afzonderlijke componenten die samenwerken. Die samenwerking luistert heel precies: als een van de componenten het laat afweten kan de hosting tot stilstand komen. Goede voorbereiding is essentieel om niet voor verrassingen komen te staan.

We werden geconfronteerd met een voldongen feit: binnenkort zou de ondersteuning vanuit leveranciers op diverse componenten stoppen. Zij investeren liever tijd in ontwikkeling van nieuwe versies in plaats van het onderhouden van oude versies. Om goede kwaliteit te kunnen leveren naar onze klanten, is het essentieel dat tijdig en gedegen onderhoud wordt uitgevoerd. Dit is van belang voor de stabiliteit/betrouwbaarheid, beschikbaarheid (het ‘online zijn’ van de website) en de veiligheid van de hostingomgeving. Met name dat laatste is van onschatbare waarde: een gekraakte omgeving zorgt voor downtime, reputatieschade, omzetderving, herstelkosten en soms het verlies van gegevens (zoals het uitlekken van emails en creditcardinformatie).

De werkzaamheden richten zich op de volgende onderdelen:

  • Netwerkinfrastructuur
    De huidige vorm van IP adressen (IPv4) bestaat al bijna 30 jaar. Een IP adres is te vergelijken met een postcode en huisnummer. Destijds was niet voorzien dat het internet zo’n enorme groei zou doormaken. Inmiddels zijn we op het punt aangekomen dat vrijwel alle IPv4 adressen zijn verdeeld (ongeveer 3,5 miljard stuks). Dat betekent dat er geen ruimte is om nieuwe apparaten aan te sluiten op het internet. Met name in landen zoals China, waar de aanleg van de digitale snelweg enorm snel gaat, levert dit problemen op. Daarom is IPv6 uitgevonden: een methode van adressering met een vrijwel onuitputtelijke bron adressen (een getal van 39 cijfers). Voorlopig zullen IPv4 en IPv6 naast elkaar bestaan.
  • Hardware
    In vervanging van hardware zijn twee argumenten belangrijk. Ten eerste is het belangrijk dat de apparatuur fysiek is te onderhouden. Er moeten voldoende reserveonderdelen beschikbaar zijn en de bewegende delen (zoals ventilatoren) moeten goed functioneren. Daarnaast worden computers in snel tempo krachtiger. Dit stelt ons in staat om zwaardere software te draaien en meer klanten per server te hosten (dat weer energiebesparing oplevert).
  • Besturingssysteem
    Het besturingssysteem van de server vormt het fundament van de software voor de hosting. Het is belangrijk dat dit uiterst stabiel functioneert. Wij maken gebruik van Debian Linux versie 6 (Squeeze).
  • Control panel
    Het Plesk control panel dat wij gebruiken, biedt onze klanten de mogelijkheid om administratieve taken eenvoudig zelf uit te voeren. Bijvoorbeeld het aanmaken van een emailbox of het veranderen van een wachtwoord. Een nieuwe versie biedt een opgefrist uiterlijk en meer functionaliteit.
  • Ondersteunende applicaties
    Tegenwoordig zijn veel websites dynamisch opgebouwd. Dat betekent dat (meestal vanuit een Content Management Systeem) de website wordt opgebouwd op het moment dat deze wordt bezocht. Over het algemeen gebeurt dit met de programmeertaal PHP. Ook de ontwikkeling van PHP zelf heeft een generatiesprong gemaakt (van 5.2 naar 5.3). Hierbij zijn nieuwe functies geïntroduceerd, maar ook enkele oude (vaak onveilige) functies vervallen.

Het upgraden van honderden servers met daarop duizenden websites is niet een project om te onderschatten. Een verkeerde inschatting kan enorme gevolgen hebben. Tijd dus om onze handen vuil te maken en aan de slag te gaan met gedegen voorbereiding. Dat we gaan upgraden staat niet ter discussie, maar op welke manier en naar welke software is essentieel.

We zijn begonnen met vast te stellen welke software we gaan gebruiken voor de nieuwe generatie van ons hostingplatform. Blijven we bij dezelfde leveranciers voor onze hardware en software? Versies volgen elkaar snel op, welke versie gaan we gebruiken? Gelukkig hebben we met onze hoofdleverancier, Parallels, een Partnerschap waardoor we eenvoudig toegang hebben tot software en kennis. Tevens hebben we toegang tot speciale testversies – vaak weken of maanden voordat ze op de markt komen.

Na het uitdenken en opzetten van onze prototype omgeving, zijn we overgegaan tot testen. Bij veel mensen ontstaat het beeld dat testen eenvoudig is. Dat is zeker niet het geval! Een kleine fout over het hoofd zien kan immers later grote gevolgen hebben. Tijdens het eerste testproces zijn we gestuit op zo’n 30 kritische fouten. Oeps. Deze hebben we gerapporteerd aan de softwareleverancier. Hiertussen zaten serieuze fouten waardoor bijvoorbeeld met 1 muisklik per ongeluk de website volledig werd verwijderd. In een latere versie waren deze problemen opgelost waardoor we opnieuw konden testen. Met wat kleine aantekeningen hebben wij de versie akkoord bevonden voor verdere interne testen.

Rond maart 2011 hadden wij de basis klaar en zijn we gestart met het testen van websites en applicaties. Hiervoor was het belangrijk dat we eerst inzicht kregen in welke pakketten veel worden gebruikt door klanten. Een handige tool die wij al een tijdje op de achtergrond in test hadden, is OldScriptFinder (http://oldscriptfinder.com/). Deze tool speurt servers af naar bekende OpenSource software en informeert ons over de gebruikte versie en de meest recente versie. In eerste instantie waren de resultaten even schrikken: bijna 3.000 websites met verouderde software! Echter wordt de soep niet zo heet gegeten als het wordt opgediend. Ook al zijn er bijna 3.000 websites welke verouderde software gebruiken, betekent dit niet dat de software niet gebruikt kan worden op de nieuwe hostingomgeving. De kritische problemen ontstaan vooral bij oude OsCommerce webwinkelsoftware en Joomla 1.0 CMS software. Om problemen voor te zijn, hebben wij klanten actief geïnformeerd over deze verouderingen.

Om te zorgen dat onze hostingomgeving zo compatibel mogelijk te maken hebben wij een selectie gemaakt van de meest voorkomende OpenSource software. U kunt hierbij denken aan pakketten zoals WordPress, Joomla, Drupal, OsCommerce, Magento, et cetera. We hebben diverse versies geïnstalleerd om ons ervan te verzekeren dat deze goed functioneren op onze hosting. Naar aanleiding van onze applicatietesten, hebben wij enkele fijn-afstellingen gedaan voor optimale compatibiliteit.

Na het afronden van het testwerk, zijn we gestart met de projectmatige aspecten van de upgrade. We zijn begonnen met het maken van een globale planning. Er is een plan gemaakt voor de communicatie met de klanten, de documentatie (zoals onze wiki) is ge-update en er is een planning opgesteld voor gefaseerde migratie (rekening houdende met bijvoorbeeld vakanties).
Essentieel voor een soepele overgang is de communicatie met onze klanten. Hiervoor hebben we een multichannel strategie ingezet: meerdere meldingen in onze nieuwsbrieven en losse emailberichten naar klanten met verouderde software. Ook maakt onze website melding van de veranderingen. Onze grotere relaties benaderen we telefonisch om alle stappen door te nemen. Tenslotte hebben we ook de nieuwe, sociale media ter beschikking zoals Twitter, Linkedin en Facebook. Voordeel van vooral Twitter is dat het zich goed leent voor korte, realtime berichten. We menen op deze manier er in ieder geval alles aan te hebben gedaan om onze klanten zo volledig mogelijk te informeren.

Aan onze klanten hebben wij al in een vroeg stadium een testomgeving ter beschikking gesteld. Op die manier kunnen onze klanten vaststellen of hun website(s) problemen opleveren in combinatie met de laatste software. Ruim 100 klanten hebben hier gebruik van gemaakt tot nu toe. Wij zijn blij met het feit dat velen de migratie zo serieus nemen en actief participeren in het proces.
Indien u dit nog niet heeft aangevraagd en alsnog wilt deelnemen aan een test, kunt u dit aanvragen.

Wij hopen dat we door middel van dit artikel u inzicht hebben gegeven in de noodzaak van het aanstaande onderhoud. Mocht u nog aanvullende vragen en/of opmerkingen hebben horen we dat uiteraard heel erg graag!

Pim Directeur en eigenaar

Pim is directeur van RealHosting en sinds 2001 actief in webhosting. Hij is voornamelijk op strategisch niveau actief maar zijn Linux-hart klopt nog steeds.

pim@realhosting.nl - 088-7508918

web-monitoring-ok