Als website eigenaar ben je continu bezig met het optimaliseren van jouw website om de positie in Google te behouden, of zelfs te verbeteren. Daarnaast besteedt je veel aandacht aan de gebruikersvriendelijkheid van jouw website om bezoekers een goede gebruikerservaring te bieden.
Zoals je weet, controleert Google streng op het gebruik van manipulatieve links welke de indexering doelbewust proberen te beïnvloeden. Google heeft herhaald dat foute widgets de indexering van jouw website negatief kunnen beïnvloeden.
Wij vertellen je graag wat foute widgets zijn, en wat je hier tegen kunt doen.
Widgets zijn er in verschillende vormen en maten en veel websites maken hier – onbewust – gebruik van.
Stel, je hebt een hotel in Eindhoven, en je wilt bezoekers van jouw website de actuele weersverwachting van de komende dagen tonen. Met een widget kan je deze informatie aan jouw website toevoegen. Super handig natuurlijk, omdat bezoekers dan gemakkelijker een keuze kunnen maken om een hotelovernachting te boeken.
Andere voorbeelden van widgets zijn:
Omdat widgets vaak van derden komen, is het goed om hier aandacht aan te besteden. Ze beïnvloeden namelijk jouw website. Widgets zijn van origine bedoelt om de gebruiker een goede ervaring te bieden, echter worden ze ook op een negatieve manier gebruikt, bijvoorbeeld door manipulatieve linkbuilding.
Een widget met link naar een advertorial is niet per definitie fout, hetzij het de gebruiker een goede ervaring geeft en de widget ‘natuurlijk’ overkomt. Widgets vol met linkjes, welke puur bedoelt zijn om de zoekmachine te beïnvloeden, zijn dus foute widgets.
Enkele voorbeelden van foute widgets:
Een simpele, doch doeltreffende manier om je hier tegen te wapenen is door de foute links in zijn totaliteit te verwijderen, of de links te voorzien van een rel=”nofollow” attribuut. Dit zorgt ervoor dat de crawlers van Google de links erachter niet zullen “volgen” zodat manipulatieve links geen effect hebben op jouw indexering binnen Google.