Home / Over ons / Nieuws / Nieuws / Voorkom daling in Google – Voeg een “nofollow” attribuut toe bij foute widgets

Voorkom daling in Google – Voeg een “nofollow” attribuut toe bij foute widgets

12 september 2016 - 00:00u - 3 minuten leestijd

Als website eigenaar ben je continu bezig met het optimaliseren van jouw website om de positie in Google te behouden, of zelfs te verbeteren. Daarnaast besteedt je veel aandacht aan de gebruikersvriendelijkheid van jouw website om bezoekers een goede gebruikerservaring te bieden.

Zoals je weet, controleert Google streng op het gebruik van manipulatieve links welke de indexering doelbewust proberen te beïnvloeden. Google heeft herhaald dat foute widgets de indexering van jouw website negatief kunnen beïnvloeden.

No follow

Wij vertellen je graag wat foute widgets zijn, en wat je hier tegen kunt doen.

Wat zijn widgets?

Widgets zijn er in verschillende vormen en maten en veel websites maken hier – onbewust – gebruik van.

Stel, je hebt een hotel in Eindhoven, en je wilt bezoekers van jouw website de actuele weersverwachting van de komende dagen tonen. Met een widget kan je deze informatie aan jouw website toevoegen. Super handig natuurlijk, omdat bezoekers dan gemakkelijker een keuze kunnen maken om een hotelovernachting te boeken.

Andere voorbeelden van widgets zijn:

  • Een optie om je aan te melden voor een nieuwsbrief
  • Een livechat
  • Een agenda of boekingsmogelijkheid
  • Social media integratie zoals Twitter, Facebook of Instagram
  • Advertenties of advertorials

Foute widgets

Omdat widgets vaak van derden komen, is het goed om hier aandacht aan te besteden. Ze beïnvloeden namelijk jouw website. Widgets zijn van origine bedoelt om de gebruiker een goede ervaring te bieden, echter worden ze ook op een negatieve manier gebruikt, bijvoorbeeld door manipulatieve linkbuilding.

Een widget met link naar een advertorial is niet per definitie fout, hetzij het de gebruiker een goede ervaring geeft en de widget ‘natuurlijk’ overkomt. Widgets vol met linkjes, welke puur bedoelt zijn om de zoekmachine te beïnvloeden, zijn dus foute widgets.

Enkele voorbeelden van foute widgets:

widget-1

widget-2

widget-3

Oplossing: “nofollow” attribuut

Een simpele, doch doeltreffende manier om je hier tegen te wapenen is door de foute links in zijn totaliteit te verwijderen, of de links te voorzien van een rel=”nofollow” attribuut. Dit zorgt ervoor dat de crawlers van Google de links erachter niet zullen “volgen” zodat manipulatieve links geen effect hebben op jouw indexering binnen Google.

Dave Marketing manager

Dave is Marketing manager bij RealHosting. Hij verzorgt de (online) marketing en is betrokken bij nieuwe productontwikkelingen.

dave@realhosting.nl - 088-7508918

web-monitoring-ok