Home / Over ons / Nieuws / Nieuws / Waarom long-tail keywords beter converteren

Waarom long-tail keywords beter converteren

29 augustus 2016 - 00:00u - 3 minuten leestijd

Als eigenaar van een online winkel wil je hoog in Google komen, want dat levert jou de meeste klanten op. Toch?

Fout gedacht.

Segmentatie

Om dit antwoord iets te nuanceren is het goed om een voorbeeld uit de fysieke wereld te geven.

Stel je hebt een winkel in luxe herenschoenen. Dan wil je dat de juiste doelgroep jouw winkel bezoekt, in dit geval dus heren die op zoek zijn naar luxe herenschoenen. In marketingtermen wordt dit segmentatie genoemd, wat onderdeel is van jouw marketingplan. Dames die op zoek zijn naar nieuwe hakken, zijn bij jou aan het verkeerde adres en zullen bij binnenkomst rechtsomkeert maken.

Wanneer je dit vertaald naar de online wereld, dan zie je hier eigenlijk hetzelfde gebeuren. Hier kan je handig op inspelen door gebruik te maken van long-tail keywords in plaats van short-tail keywords.

Short-tail keywords

Short-tail keywords zijn korte zoekopdrachten met één of twee woorden. Een aantal kenmerken van een short-tail keyword:

  • Zoekvolume: Hoog
  • Concurrentie: Hoog
  • Conversie: Laag
  • Bounce-rate: Hoog
  • Kosten: Hoog

Voorbeelden short-tail keywords

schoenen

schoenen heren

Long-tail keywords

Long-tail keywords zijn lange zoekopdrachten met drie of meer woorden. Een aantal kenmerken van een long-tail keyword:

  • Zoekvolume: Laag
  • Concurrentie: Laag
  • Conversie: Hoog
  • Bounce-rate: Laag
  • Kosten: Laag

Voorbeelden long-tail keywords

schoenen heren rood

schoenen heren rood suede

Verandering in zoekgedrag

Een onderzoek van moz.com (een gerenommeerde website over zoekmachineoptimalisatie) toont aan dat ruim 70% van de bezoekers geneigd is om een long-tail zoekopdracht in te voeren. Ervaring leert namelijk dat dit een beter resultaat oplevert.

Zeg nou zelf, wanneer je een hotel zoekt in het centrum van Haarlem, zoek je dan eerder op ‘hotel’ of op ‘hotel Haarlem centrum’?

Daarom converteren long-tail keywords beter

Het zoekvolume van long-tail keywords is laag, maar dat brengt ook minder concurrentie met zich mee. De kwaliteit van de lead (bezoeker) is hoger, wat dus resulteert in een lagere bounce-rate en een hogere conversie. Daarnaast is de cost per lead via Google Adwords een stuk lager!

Tip: gebruik de zoekwoordplanner van Google om de long-tail keywords voor jouw website te bepalen.

Dave Marketing manager

Dave is Marketing manager bij RealHosting. Hij verzorgt de (online) marketing en is betrokken bij nieuwe productontwikkelingen.

dave@realhosting.nl - 088-7508918

web-monitoring-ok